روانشناسی شادی

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





"اگـر مـن مـرد ایـده آل زنـدگی ام را پیدا کنم، از آن به بعدشـاد خـواهـم بـود." امـا خـوشحالی موقعیتی نیست که شـما بـرای آن انتظار بکشید. شادکامی احساس رضایتاز خودتان، جایی که در آن هستید و مکانی که می خواهید بروید، است. در مورد هیچ کس جز خود شما نیست و هیچ نیازی به تایید و اجازه دیگران هم ندارد. شادی یکی از معدود مواردی است که شما می توانید کنترلی کامل و همه جانبه بر روی آن داشته باشید. البته شاید رسیدن به شادکامی تا حدودی مشکل به نظر رسد اما به هر حال هیچ کس جز خودتان نمی تواند کاری در این خصوص انجام دهد.
ديويد مايرز ، نويسنده کتاب « به دنبال شادکامي ؛ چه کسي شاد است و چرا؟ » شادکامي را چنين تعريف مي کند  حس خوشي ؛ احساس اينکه زندگي درکل ، به خوبي وخوشي ادامه مي يابد
او مي نويسد که اين احساس ، از طريق رسيدن به چيزهاي خيلي زياد و برجستهبه دست نمي آيد ؛‌بلکه ، لذت هاي کوچک ، بيشتر مي توانند ما را شادمان سازند.
مطالعات و پژوهش هاي روان شناسان در سا ل هاي اخير ، نشان مي دهد که اگرمردم ، عوامل شادکامي نسبتاً پايدار ( مانند همسر يا دوستاني مهربان و حمايت کننده، شغلي سالم و سازنده ، برنامه تفريحي لذت بخش و منظم ) را با شادي هاي کوچک و گذرا(نظير گرفتن نمره خوب يا تشويق کاري ، رفتن به گردش يا مسافرتي کوتاه مدت)بياميزند ، به بالاترين درجه شادکامي نائل مي شوند، مدت هاست که ثابت شده خوشبختي به پول و امکانات زياد ، موقعيت اجتماعيبالا ، زن يا مرد بودن ، از نژاد خاص بودن ، برخورداري از چهره زيبا و ... بستگيندارد ؛ چرا که اگر نگوييم بسياري از دارندگان عوامل ياد شده ، داراي گرفتاري ها ورنج هاي فراوان تري از مردم عادي هستند ، مي توان گفت که از نظر شادي پايدار و دروني، امتيازي بر ديگران ندارند . پس شادکامي به چه خصوصيات وعواملي مربوط است ؟
پژوهشهاي تجربي،برصفات معيني ازشخصيت ، شغل متناسب با مهارت ها ، پيوندهاي صميمانه دوستي و ايمان مذهبي تأکيد ميکنند.در ميان صفات و خصلت هاي شخصيت ، اعتماد به نفس بالا ، خوش بيني ، برونگرايي و احساس و باور کنترل داشتن بر خود ، اهميت بيشتري دارند، شادي ، تنها يک حالت رواني يا ذهني نيست ؛ بلکه به وضعيت مغز نيز ارتباطدارد . دانشمندان عصب شناس ، پي برده اند که ترکيبات شيميايي و کارکرد مغز کساني کهداراي خلق شاد ، افسرده ، خشمگين و ... هستند ، با هم تفاوت دارد . شادکامي ، هم درزنان و هم در مردان به منطقه جلويي قشر مخ ، مربوط مي شود ؛ گر چه در حالت غمگيني ،وسعت اين منطقه مغزي در زنان ، بيشتر از مردان است  ، شادکامي ، علاوه بر تغييراتي که در قسمت هاي شيميايي مغزايجاد مي کند ،بر کارکرد آن نيز تأثير مي گذارد . در يک آزمايش معلوم شد که تفاوت افراد در پردازشاطلاعاتي که در زمينه ناميدن و تشخيص کلمات به آنها داده شده است به ميزان حالاتشادي آنها بستگي دارد                                                ادامه دارد

چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 17 ارديبهشت 1390 ] [ 12:55 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب