اعلام آمادگی جهت برگزاری کلاسهای آموزشی

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امروزه عليالرغم ايجاد تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوهي زندگي و تجددگرايي، بسياري از افراد، در رويارويي با مسايل زندگي فاقد تواناييهاي لازم و اساسي هستند و همين امر آنان را در مواجهه با مشكلات و مسايل روزمرهي زندگي ناتوان و آسيبپذير ساخته است.

          پژوهشهاي بيشماري نشان دادهاند، كه بسياري از مشكلات بهداشتي و اختلالات رواني ـ عاطفي ريشههاي رواني ـ اجتماعي دارند. براي مثال بسياري از آسيبهاي اجتماعي مانند خودكشي، اعتياد، خشونت، رفتارهاي بزهكارانه و اختلالات رواني ريشهدار، عزت نفس پايين، ناتواني در بيان احساس و فقدان مهارتهاي ارتباطي دارد.

          انسانها براي مقابله سازگارانه با موقعيتهاي تنشزا و كشمكشهاي زندگي نياز به آموختن برخي مهارتها دارند.

          متخصصان علوم رفتاري معتقدند، يكي از مؤثرترين برنامههايي كه به افراد كمك ميكند تا زندگي بهتر و سالمتري داشته باشند، برنامه آموزش مهارتهاي زندگي است.

هدف از اين برنامه كمك به افراد جهت شناخت هر چه بهتر خود، برقراري روابط بين فردي مناسب و مؤثر، كنترل هيجانات، مديريت داشتن بر شرايط تنشزا و حل كردن هر چه بهتر مسايل و مشكلات افراد است. در سايه تأمين چنين هدفي، تواناييهاي رواني ـ اجتماعي افراد افزايش پيدا ميكند. و با ارتقاء تواناييهاي رواني ـ اجتماعي افراد يك جامعه، ميتوان سطح بهداشت روان را در آن جامعه بالا برد و از بروز آسيبهاي اجتماعي پيشگيري كرد.

          .

 

برنامه‌‌ي آموزش مهارتهاي زندگي چيست؟

برنامهي آموزش مهارتهاي زندگي يك برنامهي پيشگيرانه و ارتقايي ميباشد

. اين برنامه به منظور ارتقاي سطح بهداشت روان و پيشگيري از آسيبهاي رواني ـ اجتماعي تهيه گرديده است

بهداشت روان

يعني توانايي شاد، سازنده، سالم و بدون دردسر و گرفتاري زيستن.

 بنا به تعريف سازمان جهاني بهداشت (WHO) بهداشت روان فقط به معني نبود بيماري رواني نيست؛ بلكه بيشتر با نوعي سلامت ذهني ارتباط دارد.

افرادي از نظر رواني سالم هستند كه احساس كنند به خوبي با زندگي، مسائل و تغييرات آن كنار ميآيند، ميتوانند زندگي خود را تحت كنترل داشته باشند، مسؤوليتپذير باشند، از تواناييهاي ذهني خود به خوبي استفاده كنند، با ديگران ارتباط خوب و مناسبي برقرار كنند و به فعاليتهاي سازنده و مفيد بپردازند.

مهارت چيست؟

 آموزش

 تمرين

به راحتي وبه بهترين وجه

با كمترين خطا

در حداقل زمان

 

  مهارت، يعني توانايي هاي لازم براي انجام صحيح يك كار

چه مهارتهايي
در برنامه آموزش مهارت
هاي زندگي آموزش داده ميشود؟

 ده مهارت اصلي و پايه

مهارت خود آگاهي

مهارت همدلي

مهارت برقراري رابطه موثر (ارتباطات اجتماعي)

مهارت روابط بين فردي سازگارانه (ارتباطات بين فردي)

مهارت تصميم گيري

مهارت حل مساله

مهارت تفكر انتقادي

مهارت تفكر خلاق

مهارت مقابله با هيجان

مهارت مقابله با استرس

 

پنج حوزه اصلي مهارتهاي زندگي

مهارت خودآگاهي:

توانايي شناخت هويت فردي و جمعي خود است

 

آگاهي از خصوصيات فردي، نقاط قوت و ضعف، پيشرفت ها و ناكامي ها و چگونگي تأثير افكار بر رفتار و احساسات،

 معرف هويت فردي ماست.

 

 آگاهي از گروههايي كه عضو آن هستيم، چگونگي عملكرد ما در گروه و نقش هايي كه در گروههاي مختلف ايفا مي كنيم معرف مفهوم "ما" و هويت جمعي ماست.

 

مهارت همدلي:

"همدلي" يعني اين كه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي زماني كه در آن شرايط قرار ندارد، درك كند

و بتواند ديگران را با همه تفاوتهايشان بپذيرد و به آنها احترام گذارد.

 

مهارت برقراري ارتباط موثر:

اين مهارت به فرد كمك مي كند تا بتواند نظرها، عقايد، خواسته ها، نيازها و هيجان هاي خود را ابراز و به هنگام نياز از ديگران درخواست كمك و راهنمايي نمايد،

 مهارت تقاضاي كمك و راهنمايي از ديگران در مواقع ضروري، از عوامل مهم يك رابطه سالم است.

 

مهارت روابط بين فردي:

اين مهارت به ايجاد روابط بين فردي مثبت و موثر فرد با ديگر افراد كمك مي كند.

 

 يكي از اين موارد، توانايي ايجاد و ابقاي روابط دوستانه است كه در سلامت رواني و اجتماعي، روابط گرم خانوادگي و قطع روابط اجتماعي ناسالم، نقش بسيار مهمي دارد.

مهارت تصميم گيري:

اين مهارت به فرد كمك مي كند تا به نحو موثري در مورد مسائل زندگي تصميم گيري نمايد

 

. تصميم هايي مانند انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصيلي، انتخاب شغل، يا انتخاب همسر

 اگر افراد بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصميم گيري نمايند، جوانب مختلف انتخاب ها را بررسي و پيامد هر انتخاب را ارزيابي كنند، مسلماً در سطوح بالاتر بهداشت روان قرار خواهند گرفت.

 

مهارت حل مسأله:

اين مهارت تصميمگيريهاي هيجاني را در افراد كاهش ميدهد و به افراد كمك ميكند به مسايل زندگيشان فرايند مدار نگاه كرده و به شكلي فرايندي در جهت حل آن اقدام نمايند.

 

مهارت تفكر انتقادي :

تفكر انتقادي يا نقادانه، توانايي تحليل اطلاعات و تجارب است.

 به عنوان مثال چقدر تحت تأثير شايعات قرار مي گيريم،

 چقدر تحت تأثير تبليغات، رسانه ها و يا حرف هاي ديگران قرار مي گيريم؟

 جهت قبول يك حرف يا خبر، چقدر تحقيق و تفحص مي كنيم؟ آيا راههاي كسب اطلاعات و تحليل آن را مي دانيم؟

 آموزش اين مهارت، افراد را قادر مي سازد تا در برخورد با ارزشها، فشار گروه و رسانه هاي گروهي مقاومت كنند و از آسيبهاي ناشي از آن در امان بمانند.

 

اینجانب آمادگی خود را جهت برگزاری کلاسها آموزشی مهارتهای زندگی ،آموزش زندگی خانواده ،آموزش مهارتهای پیش از ازدواج ،آموزش پیشگیری از اعتیاد ، آگاهسازی وپیشگیری از معلولیتها و تاب آوری در ادارات ،محله ها و مساجد برای عموم مردم شهرستان مبارکه را اعلام می دارد ادامه دارد....

 


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 17 آبان 1391 ] [ 14:2 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب