شیوه فرزند پروری می تواند از گرایش نوجوانان به مصرف الکل پیشگیری کند

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





اگر شما والدینی هستید که فرزند نوجوان دارید و در مورد گرایش او به مصرف الکل نگران هستید، شیوه و رفتارهای تربیتی شما تاثیری بیش از آنچه که فکر می کنید، دراین زمینه خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است در مورد شروع یا عدم شروع مصرف الکل تاثیر والدین بر نوجوانان بسیار چشمگیر است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين، محققان در این زمینه چهار شیوه فرزند پروری را تشخیص داده اند:

  • ·        والدین تحکمی: قواعد و دستورالعمل های بسیار سختی را تنظیم کرده و همه چیز را تحت کنترل داشته و در عین حال خانواده ای گرم و حامی فرزندان خود هستند.
  • ·        والدین مستبد: کنترل شدید بر فرزندان داشته اما از لحاظ روابط صمیمانه و حمایتی ضعف دارند.
  • ·        خانواده آسان گیر: بسیار گرم و صمیمی و پشتیبان فرزندان خود هستند اما در زمینه مسئولیت پذیری ضعف دارند.
  • ·        خانواده بی خیال: در همه زمینه ها از جمله پشتیبانی، گرمی و مسئولیت پذیری ضعف دارد.

 

والدین مسئولیت پذیر والدینی هستند که می دانند وقت خود را کجا، چگونه و با چه کسی می گذرانند و والدین گرم و حمایت کننده والدینی هستند که با فرزندان خود رابطه  دوستانه دارند.

اصلا جای تعجب نیست که نوجوانانی که والدین آنها هر دو ویژگی یعنی مسئولیت پذیری و حمایتگری را دارند احتمال گرایش به الکل در آنها تقریبا صفر است:

  • ·        نوجوانانی که در خانواده های تحکمی زندگی می کنند در مقایسه با سایر خانواده ها احتمال کمتری دارد که الکل مصرف کنند.
  • ·        نوجوانانی که والدین آسان گیری دارند که از نظر حمایتی و صمیمیت ضعف دارند، نسبت به سایرین سه برابر احتمال گرایش شان به مصرف بیشتر است.
  • ·        فرزندان خانواه های مستبد که مسئولیت پذیری و کنترل والدین در آن بالا اما میزان صمیمیت کم است، دو برابر احتمال گرایش به مصرف دارند.

 

دوران نوجوانی، یک دوران گذار است و والدین در این دوران به عنوان راهنما مسئولیت خطیری را بر عهده دارند. هرچند که نقش دوستان و همسالان در این دوران بسیار پررنگ می شود اما این به معنای کم اهمیت شدن نقش خانواده نمی باشد. کلام آخر اینکه اگر والدین می خواهند تاثیر مثبتی روی نوجوانان خود داشته باشند باید انرژی و توان خود را دو چندان کرده و هر دو ویژگی مسئولیت پذیری و حمایتگری و در عین حال داشتن رابطه ای گرم و صمیمی با فرزندان خود را مد نظر داشته باشند. بدترین حالت زمانی است که شما نقش خود را بعنوان پدر یا مادر نادیده بگیرید.

منبع : سایت پیشگیری نوین


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 1 ارديبهشت 1398 ] [ 9:19 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب