چگونه با کودک خود از اعتیاد و مضراتش سخن بگوییم؟

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





والدین تا زمانی که کودکان زیر سنین مدرسه سوالی در مورد مواد مخدر یا الکل مطرح نکرده اند با  آنها به طور مستقیم در این باره صحبت نکنند.

دکتر علی سالاریان دانشجوی دکترای تخصصی اعتیاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، با اشاره به  پرسش‌های کودکان زیر سنین مدرسه در زمینه الکل یا مواد مخدر گفت برای پاسخگویی چند رویکرد وجود دارد و ادامه داد:« یکی از این رویکردها انکار و عوض کردن بحث است و رویکرد دیگر شفافیت و صراحت در پاسخگویی است که هیچ کدام از اینها راه درستی برای برخورد با سوالات اینچنینی کودک نیست. بلکه یک راه بینابینی وجود دارد که در عین حال که قضیه انکار نمی شود بیش از ظرفیت ذهنی کودک نیز اطلاعات در اختیار او قرار نمی گیرد.»

دکتر سالاریان با بیان اینکه والدین می توانند با مثال های قابل فهم خطرات مواد مخدر و الکل را برای کودکان توضیح دهند، بیان داشت:« بسیاری از موارد هست که خطراتی برای کودکان دارد و والدین در عین حال که به خطر مرگ اشاره کنند مضرات آن کارها را برای کودک بازگو می‌کنند و ممنوعیت آن را یادآور می‌شوند. به این ترتیب تا حد زیادی کودک را از تجربه و امتحان آن کار باز می‌دارند.»

وی با تاکید بر اینکه برای پاسخ به سوالات کودک باید نوع کلام صحبت خودمانی باشد، افزود:« در کنار این موضوع نباید کودک را صرفا ترساند و در این زمینه اغراق کرد. بلکه می‌توان با آوردن مثال هایی از بچه های دیگر یا حتی مثال‌های خیالی از بیمار شدن کسی که چنین موادی مصرف کرده و مشکلاتی که برایش ایجاد شده سخن گفت، اما این سخن باید با قطع و یقین باشد.»

این پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه تا زمانی که کودک پیش از سنین دبستان سوالی نکرده لزومی ندارد در مورد مواد مخدر و الکل با او صحبت کرد، گفت:« اما اگر سوالی برای کودک از طریق مشاهده رسانه و یا صحبت اطرافیان پیش آمد باید در مورد مضرات این مواد و مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کند به زبان کودکانه و مثال های واقعی یا ساختگی با صحبت کرد.»

وی با تاکید بر لزوم در دسترس نبودن الکل های صنعتی و سایر مواد دارویی در منازل تصریح کرد:« مسمومیت‌های زیادی در کودکان بر اثر خوردن این مواد مشاهده می‌شود زیرا طبیعت کودک کنجکاو است و به همین دلیل باید داروها و مواد خطرناک را از دسترس او دور نگه داشت تا خطری در این زمینه متوجه کودک نشود.»

منبع : پیشگیری نوین


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 28 ارديبهشت 1398 ] [ 6:53 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب