تقسیم استرس کار، ساده‌ترین راه پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کار

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد روزبه اصفهان تقسیم استرس های کار را یکی از راحت ترین راه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری عنوان کرد و گفت: اصلی ترین بحث در پیشگیری از اعتیاد در محیط کار این است که کارفرما بداند که اعتیاد کارکنانش تا چه حد به کار ضربه می زند.

دکتر سید رامین رادفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق درمانگران اعتیاد در کشور بیمارانی دارند که بر اثر استرس های شغلی و در سنین بالا معتاد شدند، اظهار داشت: استرس های شغلی به دو دسته استرس جسمی و استرس روحی و روانی تقسیم می شود که به تناسب هر کدام فردی که به اعتیاد گرایش پیدا کرده ماده مخدر خاصی انتخاب می کند.

وی با اشاره به شب بیداری های رانندگان بیان داشت: به طور مثال رانندگان زیادی هستند که می گویند به خاطر اینکه بتوانند در شب بیدار بمانند و رانندگی کنند به مصرف شیشه روی آوردند و یا کسانی که در یک منطقه صنعتی خاص کار می کنند برای انجام کارهای سخت در شرایط آب و هوایی نامناسب تریاک مصرف می کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه گاهی تعداد مصرف کنندگان در یک محیط کار آنقدر زیاد می شود که کارفرما چشم خود را بر اعتیاد کارکنانش می بندد، خاطرنشان کرد: بخشی از استرس های شغلی نیز استرس های روحی و روانی است که به شخص وارد می شود و این موضوع به ویژه در کارهای اقماری یعنی مدت زمانی کار و مدت زمانی استراحت دیده می شود.

وی با اشاره به گذراندن مدت زمان زیادی در خارج از منزل و بدون نظارت خانواده در کارهای اقماری گفت: گرایش به اعتیاد در نیروهای کارهای اقماری بیشتر است و به همین دلیل باید برنامه های پیشگیری از اعتیاد در این افراد جدی تر اجرایی شود.

رادفر تقسیم استرس های شغلی را یکی از راحت ترین کارها در زمینه پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار اقماری ذکر کرد و گفت: به طور مثال کارفرماها می توانند به جای دو هفته کار دو هفته استراحت این مدت را به یک هفته کار یک هفته استراحت تبدیل کنند زیرا اين کار عملا بسیاری از استرس ها را کم می کند و یا در جاهایی که شرایط آب و هوایی مناسب نیست ساعت های کاری را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در محیط های کار زیاد در کشور ما جدی گرفته نمی شود، ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد در کارهای سخت کاملا شدنی است و هم ابزار قانونی دارد و هم ابزار فني.

این پژوهشگر حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد: مهمترین نکته در این زمینه دغدغه پیشگیری از اعتیاد کارکنان در کارفرمایان است که باعث می شود برنامه های پیشگیری از اعتیاد را به صورت جدی اجرا کنند.

وی با بیان اینکه به طور معمول در اعتیاد یک داروی دروازه ای وجود دارد که در بیشتر مواقع سیگار است، افزود: در افرادی که بر اثر استرس شغلی به اعتیاد روی می آورند این مدل کمتر صدق می کند و داروی دروازه ای نقش جدی ندارد.

رادفر با اشاره به گرایش بیشتر به مصرف دخانیات در برخی مشاغل       پر استرس، عنوان کرد:  در برخی مشاغل بیش از آنکه استرس باعث گرایش به دخانیات شود نگرش افراد در این زمینه تاثیر دارد. به طور مثال اگر یک هنرمند تصور کند خلاقیتش تنها با کشدن حشیش شکوفا می شود به سمت مصرف آن می رود و یا اگر یک خبرنگار تصور کند با سیگار توانایی کار بیشتری دارد به مصرف سیگار روی می آورد. این یک نگرش است که باعث شروع مصرف می شود.

وی تصریح کرد: شاید استرس در شروع مصرف دخانیات نقش چندانی نداشته باشد اما قطعا در عمق مصرف نقش زیادی دارد زیرا فرد شرطی می شود و هر جا که استرسی به او وارد شود سیگاری آتش می زند تا استرس خود را کاهش دهد.

منبع" پیشگیری نوین


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 11 خرداد 1398 ] [ 7:19 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب