دانستني هايي براي ایمن نگاه داشتن نوجوانان در برابر الكل

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





بیش از 86 درصد نوجوانان اعلام کرده اند پیش از رسیدن به 14 سالگی نوشیدن الکل را آغاز کرده اند. انجمن ملی سلامت و تحقیقات پزشکی آمریکا دستورالعملی را برای کاهش خطر نوشیدن الکل تهیه کرده است.

- والدین و سرپرستان باور دارند کودکان و نوجوانانی که پیش از رسیدن به 15 سالگی الکل ننوشند خطر نوشیدن و وابستگی به الکل در بزرگسالی آنها را تهدید نخواهد کرد.

- نوجوانان 15 تا 17 ساله ای که الکل نمی نوشند بسیار کمتر از همسالان شان که چنین نیستند در معرض اعتیاد به الکل قرار دارند.

متخصصان انجمن ملی سلامت و تحقیقات پزشکی آمریکا برای کمک به والدینی که فرزندشان نوشیدن الکل را آغاز کرده اند توصیه هایی دارند که عبارتند از:

- نباید در مقابل نوشیدن الکل فرزند واکنش عصبی و تند نشان داد. باید با آرامش و حفظ احترام با او گفت و گو کرد.

- فرزندتان را تشویق کنید در فعالیت های عاری از الکل مشارکت کند.

- هرگز به فرزندتان اجازه ندهید الکل بنوشد. این کار احتمال نوشیدن الکل توسط او در سال های جوانی و بزرگسالی به شدت کم می کند.

از هر 20 نوجوان استرالیایی یک نفر پیش از رسیدن به 15 سالگی الکل می نوشد.

حقایق نوشیدن الکل

- نتایج بررسی های دانشمندان نشان داده علت عمده مرگ و میر نوجوانان نوشیدن الکل به همراه مصرف مواد مخدر است.

- نوجوانانی که نوشیدن الکل را پیش از رسیدن به 15 سالگی آغاز می کنند 40 درصد بیشتر از همسالان شان که چنین نیستند در معرض وابستگی به الکل قرار دارند.

- از هر 20 نوجوان یک نفر بیش از حد الکل می نوشد.

- والدین مهم ترین حامی نوشیدن الکل پیش از رسیدن به سن قانونی هستند.

-  نوشیدن الکل پیش رسیدن به سن قانونی هر هفته جان یک نوجوان استرالیایی را می گیرد و بیش از 60 نوجوان را راهی بیمارستان می کند.

- نوجوانان می توانند پیش از رسیدن به مرحله مستی به شدت الکل بنوشند. این ویژگی به آنها اجازه می دهد به اندازه ای الکل بنوشند تا به مرحله خطرناک و مرگ برسند.

- بیش از 25 درصد نوجوانان استرالیایی هر ماه بیش از اندازه الکل می نوشند و مسموم می شوند.

- بیش از 80 درصد نوجوانان 14 تا 17 ساله استرالیایی به اندازه ای الکل می نوشند که صدمات جبران ناپذیری به جسم و روح شان وارد شود.

- رقابت در نوشیدن الکل به دفعات سبب تصادف رانندگی، نزاع و مرگ شده است.

- نوشیدن ترکیب الکل و نوشابه های انرژی زای حاوی کافئین بسیار خطرناک است. نتایج بررسی های پژوهشگران نشان داده افرادی که این ترکیب را می نوشند دو برابر بیشتر از افراد عادی در معرض حمله قلبی قرار دارند.

ایمن نگه داشتن نوجوانان: شناخت الکل، مواد مخدر و نوجوانان 

- نوشیدن الکل توسط نوجوانان مهم ترین عامل وابستگی به الکل در میان آنهاست.

- حتی یک بار نوشیدن الکل می تواند صدمات جبران ناپذیری به حافظه و یادگیری بزند.

- 31 درصد از نوجوانانی که الکل نوشیده اند اعلام کرده اند والدین شان این ماده را نمی نوشند.

می‌گساری

به باور متخصصان، زنان و مردانی که به ترتیب بیش از 4 و 5 لیوان الکل در روز می نوشند میگساری می کنند.

اعتیاد

اعتیاد، به معنای استفاده اجباری از ماده ای است که برای جسم و روح خطر دارد. نتایج پژوهش های محققان نشان داده نوشیدن الکل توسط نوجوانان سبب وابستگی آنها به این ماده در بزرگسالی می شود. نوشیدن الکل توسط کودکانی که به 15 سالگی نرسیده اند سبب می شود آنها پس از رسیدن به 18 سالگی به الکل وابسته شوند.

مسائل و مشکلات نوشیدن الکل

نوشابه های الکلی طعم دار

نوشابه های الکلی متنوع که ترکیب الکل و میوه های شیرین و ... هستند به شدت در زلاند نو محبوب هستند. چنین محصولاتی به دلیل آن که طعم ناخوشایند الکل را با استفاده از میوه ها، شکر، شیر و ... قابل تحمل می کنند در میان نوجوانان طرفدار بسیار دارند. 

- 73 درصد از پسرها و 77 درصد از دخترهای نوجوان که بیش از حد الکل می نوشند از خریداران پر و پا قرص چنین محصولاتی هستند.

- از هر سه فروشگاه یکی این محصولات را به فروش می رساند. این محصولات برای افرادی ساخته و عرضه می شوند که بیش از حد الکل می نوشند اما طعم آن برای شان خوشایند نیست.

نوشابه های انرژی زای حاوی کافئین

دانشمندان پی برده اند نوجوانان و جوانانی که نوشابه های انرژی زای حاوی کافئین می نوشند خطر بروز رفتارهای خشونت آمیز و ... آنها را تهدید می کند. گزارش های متعدد حاکی از آن است افرادی که این نوشابه ها را می نوشند رفتارهای بی پروایانه و خطرناکی مانند روابط جنسی ناایمن، اعتیاد به مواد مخدر و جرم و جنایت بروز می دهند.

خطر دیگر نوشیدن ترکیب این نوشابه ها و الکل است. تاثیر ماده محرک کافئین بر فرد مصرف کننده سبب می شود او احساس مستی نکند و به اندازه ای الکل بنوشد تا جان خود را از دست بدهد. افرادی که ترکیب نوشابه های انرژی زای حاوی کافئین و الکل را می نوشند به قربانیان یا عاملان رفتارهای بی پروانایه جنسی، جرم و جنایت و ... بدل می شوند. هرگز ترکیب نوشابه های انرژی زا و الکل را پس از ورزش کردن شدید ننوشید.

مسابقه نوشیدن الکل و ...

" یک نوجوان پس از آن که 4 برابر بیش از اندازه طبیعی الکل نوشید و مسموم شد جان اش را از دست داد. او در مسابقه نوشیدن الکل بیش از دو بطری الکل نوشیده بود."

" پسر 15 ساله بیهوشی که در یک میهمانی بیش از اندازه الکل نوشیده بود در بیمارستان جان اش را از دست داد."

شرکت کردن نوجوانان در مسابقه نوشیدن الکل به دفعات سبب مرگ آنها شده است. بر خلاف بزرگسالان، مغز نوجوانان به اندازه کافی رشد نکرده است و نمی تواند دستور توقف نوشیدن الکل را صادر کند. بنابراین، آنها پیش از آنکه به مضرات الکل پی ببرند این ماده را بیش از اندازه می نوشند.

حقایق مغز

نوشیدن الکل توسط نوجوانان می تواند به اعصاب مغز صدمات جبران ناپذیری بزند. الکل می تواند به منطقه ای از مغز که خاطرات جدید را ذخیره می کند تاثیر منفی بگذارد.

- مغز در طول دوران نوجوانی ( 12 تا 21 سالگی ) تغییرات پویایی می کند و الکل می تواند تاثیر مخرب کوتاه و بلند مدتی بر پروسه رشد مغز بگذارد.

- نوجوانانی که به کرات الکل می نوشند بسیار بیشتر از همسالان شان که چنین نیستند نمرات کمتری در دروس مختلف می گیرند، لغات کمتری به یاد می آورند، به سختی چیزی به یاد می آورند و مهارت های اجتماعی را به درستی نمی آموزند. اطلاعات کلامی و غیر کلامی افرادی که الکل می نوشند 10 درصد کمتر از افرادی است که الکل نمی نوشند.

- تاثیر مخرب الکل بر مغز نوجوانان و بزرگسالان کمتر از دو هفته پس از نوشیدن این ماده نمایان می شود.

- هیپوکامپوس مغز نوجوانانی که بیش از اندازه الکل نوشیده اند 10 درصد کوچک تر از همسالان شان است که الکل ننوشیده اند. کوچک شدن این قسمت مغز سبب اخلال در حافظه و توانایی یادگیری می شود.

- تاثیر مخرب الکل بر مغز نوجوانان می تواند دائمی باشد.

نوجوانان وقتی الکل می نوشند و مخدر مصرف می کنند که:

- والدین مقررات روشن و واضح ضد مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل وضع و اجرا نمی کنند.

- بیش از حد آزاد هستند و والدین نمی دانند کجا هستند، با چه کسانی در ارتباط اند و چه می کنند.

- پس از نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر مجازات و بازخواست نمی شوند.

- خانواده شان به کرات با بحران و مشکل مواجه می شوند.

- ارتباط شان با والدین صمیمی و مستحکم نیست و هرگز به حرف های یکدیگر گوش نمی کنند. از این رو آنها احساس تنهایی می کنند و به سوی دوستان ناباب می روند.

- این کار را نوعی تفریح بدانند.

- افسرده باشند و نتوانند با اضطراب، ترس و خشم شان مقابله کنند.

- والدین درباره مضرات مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل با آنها گفت و گو نکنند.

منبع: پیشگیری نوین


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 4 تير 1398 ] [ 14:28 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب