چگونه به فرزندان خود بیاموزید که از مصرف مواد مخدر دوری کنند

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 شما به عنوان والديني مسئول و مقتدر بايد به فرزندان خود بیاموزید از مصرف مواد دوری کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين،‌ هر موادی به طور بالقوه اگر درست مصرف نشوند خطرناک هستند. از این راهنمایی ها استفاده کنید به شما کمک می کند در باره مواد مخدر به فرزندتان بیاموزید.

1)قبل از اینکه با فرزندتان درباره مواد مخدر صحبت کنید تحقیق و پژوهش زیادی انجام دهید. هر چیزی را درباره اطلاعیه های عمومی و یا آگهی های بازرگانی دولتی که در باره مواد مخدر اعلام می کنند باور نکنید. همچنین به داستان های اخبار اعتماد نکنید. اینها به عنوان مبالغه در حقایق درباره مواد مخدر و یا صاف کردن دروغ شناخته می شوند. برای اطلاعات درست و به روز به سایت های آنلاین حرفه ای مراجعه کنید که ممکن است بتوانید در حومه خود به آن دسترسی داشته باشید تا بتوانید با اعتیاد به مواد مخدر مقابله کنید.

2)اطمینان حاصل کنید که آنچه به فرزندان خود می گویید حقیقت باشد. اگر به آنها می گویید که ماریجوانا می تواند شما را بکشد،‌که نمی تواند،‌ آنها خود را موظف می کنند که حقیقت را بفهمند و سرانجام می بینند که این گونه نیست و به خاطر اینکه به آنها دروغ گفته اید آسیب می بینند و دیگر اعتمادشان را به حرف های شما از دست می دهند.

3) برای ایجاد اعتماد به نفس و ساخت عزت نفس فرزندان خود در تمام طول زندگی شان بهترین تلاش خود را انجام دهید. معتادان به مواد مخدر بزرگسال معمولا در دوران کودکی دچار مشکل بوده اند و شاد نبوده اند. بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر نوجوان به دلیل گریز از مشکلات شان،‌ مصرف می کنند. به سادگی منصف و منطقی باشید. به همراه ايجاد نظم،‌ اطمینان حاصل کنید که فرزندان تان می دانند که دوست شان دارید.

4)اگر فرزندتان قرار است دچار یک تجربه آسیب زا شود، ‌مثل شدت علاقه به کسی تا سر حد مرگ، ‌وقت آن است که آنها را تحت درمان برای رهایی از مشکلات شان قرار دهید. معمولا مصرف کنندگان بزرگسال در سال های جوان تر بودن شان تجربه های آسیب زای شدیدی مثل طلاق یا مرگ در خانوادشان داشته اند.

5)شما باید به آنها بیش از یک بار درباره مواد مخدر بگویید. خیلی مهم است که این کار را از سن حدود 10 سالگی قبل از ضربه بلوغ سنی انجام دهید. اگر به طور واضح علاقه مند نیستند،‌ سپس زمان دیگری تلاش کنید. مراقب باشید هنگامی که درباره مواد مخدر صحبت می کنید دروغ نگویید.

6)یک تکنیک بسیار مهم دیگر هنگام صحبت با فرزندتان درباره مواد وجود دارد. هیچ گاه به آنها نگویید استعمال نکنید. این مخصوصا برای فرزندان بزرگتر و نوجوانان مهمتر است. بیشتر نوجوانان حالت شورش به خود می گیرند و بد می شوند. وقتی که شما آنها را از انجام کاری منع می کنید، ‌مخصوصا مصرف مواد، ‌این کار سبب می شود آن کار را بیشتر انجام دهند. به آنها بگویید که مواد مخدر می تواند مضر و اعتیاد آور باشد و می تواند زندگی شما را خراب کند اما به آنها نگویید که نمی توانند آن را انجام دهند.

7)فرزندان شما می توانند با مصرف مواد مسحور شوند،‌ و شما ممکن است آنها را در حال جست و جو در باره مواد در اینترنت و کتابخانه بیابید. این خوب است که آنها در باره مواد تحقیق و جست و جو می کنند زیرا این به آن معنا است که اطلاعاتی را که شما می خواهید به آنها بفهمانید خودشان جمع آوری می کنند. سرانجام شیفتگی از بین خواهد رفت.

8)با فرزندان خود درباره فشار همسالان صحبت کنید. همه بچه ها در بعضی مسایل تحت فشار قرار می گیرند و باید بدانند چه کار باید بکنند. به فرزند خود بگویید اگر در وضعیتی قرار گرفت که احساس فشار کرد بهترین کار انجام کار درست است. به آنها بگویید کاری را که احساس می کنند با انجام آن راحت نیستند،‌ انجام ندهند و همچنین آنها باید کار درست را انجام دهند. به فرزند خود نگویید که مصرف مواد توسط دوست خود را گزارش دهد. در بسیاری از موارد با این کار به موش(جاسوس) شهرت پیدا می کنند و این کار به عواقبش نمی ارزد. بسیاری از نوجوانان اجازه نمی دهند که یک گزارش دهنده وارد دایره دوستان شان شود و به این خاطر فرزند شما رانده می شود. اطمینان حاصل کنید که آنها بدانند نباید به مردم گزارش دهند.

9)یاد بگیرید برای مصرف کنندگان مواد تحمل داشته باشید. فقط به خاطر اینکه مواد مصرف می کند به دید منفی به کسی نگاه نکنید. به آنها به دید عادی و مثل دیگران نگاه کنید. اين كه مصرف کننده هستند دلیلی نمی شود که آدم بدی باشند بلکه به آن معنی است که آنها کسانی هستند که استعمال می کنند.

10)مطمئن شوید که وقتی با فرزند خود درباره مواد صحبت می کنید و به آنها آموزش می دهید طوری صحبت می کنید که آنها بفهمند.

11)خیلی از کودکان و نوجوانان در سطحی نیستند که فرق بین مواد غیرقانونی و مواد مجاز را بفهمند.در ابتدا به آنها بفهمانید که مواد مخدر هرچیزی است که حالت عادی بدن را تغییر می دهد و همه مواد برای آنها سودمند هستند و عوارض جانبی دارند. دلیلی که سبب شده مواد غیر مجاز غیر قانونی محسوب شوند آن است که این مواد پتانسیل اعتیاد آور شدن دارند. مواد OTC پتانسیل کمتری برای اعتیاد آور شدن دارند و به این دلیل است که از سن 18 سالگی هرکسی می تواند این دارو ها را بخرد. دارو های نسخه ای قبل از مصرف به تجویز پزشک نیاز دارند. به این دلیل که این دارو ها مقداری پتانسیل برای اعتیاد دارند و خرید این دارو ها بدون تجویز پزشک غیر قانونی است. دارو های غیر قانونی هیچ استفاده پزشکی پذیرفته شده ای ندارند و برای بدن مضر و اعتیادآور هستند(بیشتر آنها). بسیاری از مواد و دارو های غیر قانونی استفاده پزشکی دارند،‌ مثل آمفتامین ها (اسپید،‌کریستال،‌کرک). دکسترومفتامین و متامفتامین(به شکل کریستال) برای ADHD و حمله موقع خواب و چاقی استفاده می شوند. اگر شما سیگار  می کشید،‌ مشروب می خورید و یا خودتان مصرف می کنید خطر اعتیاد فرزندتان به سیگار یا مشروب با مواد مخدر افزایش می یابد. این کار را در سن مناسب انجام دهید. برای مثال سن 9 یا 10 سالگی تنها شروع متوجه شدن درباره مواد مخدر است و این به مقدار زیادی اطلاعات نیازمند خواهد شد که باید طی سال های متمادی به فرزند آموخته شود. از سوی دیگر اگر در حال حاضر فرزندتان 15 یا 16 سال دارد احتمالا اطلاعات گسترده ای درباره مواد دارد. به هر حال فرزند شما ممکن است تجربیات گستر ده تری داشته باشد. این احتمال هم وجود دارد که کسی در مدرسه شان مصرف کند و این سبب شود آنها نیز رو به تجربه آن بیاورند.

12)درباره جنبه های خوشایند مواد و مصرف  آن به فرزند خود دروغ نگویید. چیزی شبیه اینکه "وقتی که مردم مواد مصرف می کنند حالتی به آنها دست می دهد که واقعا احساس خوشحالی،‌گیجی،‌ و بی حسی می کنند. اما سر انجام به آن معتاد می شوند و اینکه هر بار این کار را انجام می دهند پس از مدتی دیگر جذابیتی ندارد" بگویید.

13)اگر فرزندتان را در حال تجربه ماریجوانا دستگیر کردید مشکل بزرگی نیست. این کاملا عادی است که شما بخواهید دیدتان را تغییر دهید و آنها نباید چندین بار مجازات شوند. مجازات مصرف ماریجوانا را با نرفتن به کلاس و یا مردود شدن در امتحان مقایسه کنید. برای اینکه ماریجوانا مهلک شود باید در عرض 15 دقیقه هزاران بار آن را استفاده کنید. اگرچه به یاد داشته باشید باید این را بدانید که ماریجوانا و مصرف آن با بیماری هایی چون اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی رابطه مستقیمی دارد.

14)به یاد داشته باشید که نکات مثبت و منفی استفاده از مواد را به فرزندانتان ارائه کنید. ارائه نکات منفی می تواند به آنها در گرفتنن تصمیم شان کمک کند. سعی نکنید جنبه های مثبت دارو ها را کم اهمیت جلوه دهید و در مورد جنبه های منفی آن اغراق کنید.

15)کافئین،‌ تنباکو و الکل همگی جزو مواد هستند،‌ و به حساب نیاوردن آنها جزو مواد اعتیاد آور یک اشتباه رایج است. مطمئن شوید که میزان صدای شما طوری نباشد که حاکی از عصبانیت شما از آنها باشد. اگر برنامه شما به گونه ای است که با عصبانیت و دیوانگی طوری به آنها بیاموزید که از مواد دوری کنند و آنها را بترسانید به هیچ وجه این کار را نکنید. هنگامی که شما بر سر آنها فریاد می زنید پاسخی به دست نخواهید آورد. پس خونسرد اما سفت و محکم باشید.

16)بین داروها،‌ هنگامی که اعتیاد آور می شوند تفاوت هایی وجود. اکثر دارو های محرک مثل متامفتامین و کوکائین بسیار اعتیاد آور هستند. اگر کسی به آنها معتاد شود و نتوانند آنها را تهیه کنند خارج از کنترل می شوند و علائم آنرا بروز می دهند. مثل افسردگی های بعد از مصرف هروئین و ويكودين . معتادان به این مواد طوری وابسته آن می شوند به گونه ای که حس می کنند بدون آنها نمی توانند کاری کنند،‌ اما عوارض خارجی مثل لرزش ندارند. آنها ممکن است درد هایی مثل سردرد و بدن درد و حتی خستگی را تجربه کنند اما اینها از بین می روند. خارج شدن از وابستگی به مواد از معتاد شدن به آن آسانتر است. به یاد داشته باشید که شما ممکن است به هر چیز دیگری مثل بازی های رایانه ای و امثال آن نیز اعتیاد پیدا کنید. به صورت تئوری ممکن است شما به صدا و آهنگ و یا بوی خاصی نیز اعتیاد پیدا کنید. به عنوان یک آزمایش سعی کنید خوردن کافئین را متوقف کنید. کافئین را از نوشیدنی های خود حذف کنید. این کار بسیار سخت است.

منبع : پیشگیری نوین


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 6 تير 1398 ] [ 7:10 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب