مدیریت استرس برای یک خانواده سالم

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





همانگونه که کشورها با سطوح بالای استرس مواجه هستند خانواده ها نیز تحت فشار های اقتصادی و کار هستند.  بنابراین اوقات استرس می تواند درگیرکننده تر شود.

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين، یک بررسی آنلاین که در آگوست سال 2010 انجام شده است که نشان می دهد 73 درصد والدین بزرگترین منبع استرسشان را مسئولیت های خانوادگی می دانند و همچنین این برآمد به دست آمد که اکثر خانواده ها فکر می کنند استرسشان روی سطح استرس فرزندانشان تاثیری نمی گذارد. به هر حال تنها 14 درصد از نوجوانان به عدم تاثیر پذیری از استرس والدینشان گزارش شده اند. این بسیار مهم است که دلایل استرس والدین را در نظر بگیریم چرا که بر روی رفتار های نا سالم خانواده ها تاثیر گذار است. برای مثال بررسی ها نشان داده است که والدینی که چاق هستند در مقایسه با آنهایی که وزن متعادل دارند بیشتر در معرض داشتن فرزندانی چاق هستند. علاوه بر این نشان داده شده است که کودکانی که چاق هستند در مقایسه با کودکانی که دارای وزن نرمالی هستند والدین پر استرس تر و نگران تری دارند. کودکان والدین خود را الگو قرار می دهند که رفتارهایشان در مدیریت استرس را نیز شامل می شود. والدینی که در رویارویی با استرس هایشان رفتار های نامناسب و روش های نادرست را پیشه می گیرند این رفتار ها و برخورد ها را به فرزندانشان نیز انتقال می دهند. متعاقبا والدینی که به خوبی از پس فشار ها و استرس هایشان بر می آیند نه تنها برای خود و دیگران آرامش به ارمغان می آورند بلکه این راه و رسم را نیز به فرزندانشان منتقل می کنند و می آموزند.

چند راهکار برای شروع یک مسیر و زندگی سالم برای خانواده ها

ارزیابی سبک زندگی و متعادل نمودن آن:به عنوان یک پدر و مادر این امری حیاتی است که الگویی برای رفتار های سالم برای فرزندان خود باشید. اگر خانواده به خوبی بتواند مدیریت استرس را داشته باشند، فرزندان نیز سبک زندگی بهتر و سالم تری خواهند داشت و در پی آن کمتر به رفتار های نا سالم و استرس دچار خواهند شد. پس از خود سوال کنید که چگونه در مقابل استرس واکنش نشان مي دهم؟آیا باید تمایلی به رفتار های ناسالم مثل سیگار کشیدن و نوشیدن الکل در لحظات استرس داشته باشم؟چگونه می توانم به خوبی از پس لحظات استرس برآیم؟

در باره آن صحبت کنید:اگر احساس کردید که فرزندتان ناراحت است و یا نگران چیزی است از آنها بپرسید که به چه می اندیشید. داشتن یک رابطه و مکالمه منظم در خانواده می تواند به یک همبستگی در حل مسایل و کاهش استرس کمک کند. خانواده هایی که اعضای آنها کمتر با یکدیگر رابطه دارند فرزندانشان معمولا دچار تصمیم گیری های ضعیف تری می شوند. صحبت کردن با فرزندان و حل مسائل به همان اندازه اهمیت دارد که تغذیه مناسب، ورزش منظم و خوابیدن مناسب اهمیت دارد.

یک محیط سالم ایجاد کنید:خانه شما، محیط کار و حتی محیط اجتماعی که در آن زندگی می کنید می تواند بر رفتار های شما تاثیر گذارد. تعادل محیط زندگی شما به تعادل و کاهش استرس منجر می شود. برای مثال مرتب کردن یک محیط بر هم و نا منظم می تواند تاثیر گذار باشد. به دور و بر خود و حتی ماشین خود نگاه کنید و از خود بپرسید آیا این فضا تمیز و آرامش بخش است؟! تمیز کردن محیط خانه چیزی است که توسط خود شما و فرزندانتان قابل کنترل است و این به فرزندان شما کمک می کند هنگامی که دچار استرس هستند بر روی کار هایی که می توانند کنترل داشته باشند تمرکز کنند.

حواستان به خودتان باشد:رابطه بین سلامتی، چاقی و تصمیمات ناسالم چشمگیر است. هنگامی که شما و خانوادتان در حال تجربه استرس هستید یک تصمیم آگاهانه بگیرید و حواستان به خودتان باشد. کار های مناسبی در راستای تغذیه تان و فعالیت های فیزیکی و خواب مناسب داشته باشید. هنگامی که احساس استرس می کنید ممکن است به آسانی به خوردن فست فود ها و یا پرداختن به کار های بدون تحرک مثل بازی های رایانه ای و یا تماشای تلویزیون و یا عدم داشتن خواب کافی،  بپردازید. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که خواب کافی ندارند بیشتر درگیر رفتار های نا مناسب هستند. والدین باید به تغذیه کودکان خود اهمیت ویژه ای دهند و تاثیر به سزایی در انتخاب غذایی آنها داشته باشند. یک شام سالم و به دنبال آن یک تحرک فیزیکی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و به همراه آن داشتن یک خواب مناسب می تواند استرس و رفتار های نا بهنجار را به میزان به سزایی کاهش دهد و مدیریت کند.

همه عادات را با هم تغییر ندهید بلکه کم کم آنها را سامان بخشید:شما ممکن است دوست داشته باشید خانواده تان همه تغییرات مهم و خوب مثل تغذیه مناسب، داشتن فعالیت های فیزیکی بیشتر و خواب مناسب و یا بیشتر با هم بودن را یکجا داشته باشد. به هر حال باید بدانید این همه تغییرات با هم یکجا نمی توانند در یک مدت محدود به وجود آید و ممکن است آثار مخربی داشته باشد. تغییر رفتار ها معمولا به زمان نیاز دارد. با شروع  تغییر یک رفتار  شما و خانواده تان موفقیت بیشتری به دست خواهید آورد و با این موفقیت تشویق به تغییر دیگر رفتار های نامناسب و رسیدن به رفتار های مناسب خواهید شد.

اگر شما و خانواده تان باز هم با رفتار های ناسالم روبرو شدید و احساس کردید از پس استرس خود بر نمی آیید به متخصصان این رشته مثل روانشناسان مراجعه کنید. روانشناسان برای این کار آموزش دیده اند و می توانند برای مدیریت استرس و آموختن راه های آن به شما کمک کنند تا بتوانید به تغییرات دلخواه خود و سلامتی کامل دست پیدا کنید.

منبع : پیشگیری نوین


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 25 تير 1398 ] [ 10:37 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب