نکاتی که فرزندان شما مایل هستند شما به آنها بگویید

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

آیا چیزی وجود دارد که فرزند شما اخیرا نیاز به شنیدن آن داشته است و شما به او نگفته اید؟

ما به طور کلی از اینکه چه چیزی باید به فرزند خود بگوییم آگاه هستیم.  سعی می کنیم با گویش مثبت با آنها برخورد کنیم، سعی می کنیم به طور واضح و شفاف با آنها صحبت کنیم و نتیجتا سعی در ایجاد ارتباط با آنها داریم. اما آیا تا به حال به آنچه به فرزندان خود نگفته اید فکر کرده اید؟آیا چیزی وجود دارد که به آنها نگفته اید در حالی که به شنیدن آن نیاز داشته اند؟"آرزو داشتید والدین شما چه چیزهایی به شما بگویند؟"

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين،‌ موارد مهمی وجود دارد که نه تنها فرزندان می خواهند بلکه به شنیدن آنها از سوی خانواده خود نیاز دارند. کلمات قدرتمند هستند. تنها اینکه شما به آنها فکر می کنید به آن معنا نیست که فرزندان شما نیز می دانند یا نیازی به شنیدن حرف های تان ندارند!

آیا اخیرا این 10 جمله را به فرزندان خود گفته اید؟

1)دوستت دارم

البته که شما فرزند خود را دوست دارید، شکی در این قضیه وجود ندارد. اما دقیقا آخرین باری که این جمله را گفتید چه زمانی بوده؟ بعضی وقت ها در کار ها، زندگی شخصی خود و روابط مان فراموش می کنیم حقایق واضح اما مهم را بیان کنیم. به این فرضیه که فرزند شما می داند شما دوستش دارید تکیه نکنید، آن را بیان کنید. بعضی اوقات آنها تنها نیاز به شنیدن این جملات دارند.

2)من به تو افتخار می کنم

فرزند شما ویژگی هایی دارد که سبب می شود به او افتخار کنید. شاید آن ویژگی تربیت و یا توانایی هنری باشد. حداقل یک ویژگی در فرزند خود پیدا کنید که بشود به آن افتخار کرد سپس کاری کنید که بداند به او افتخار می کنید. هنگامی که با دیگران در باره فرزند خود سخن می گویید، چه می گویید؟چه چیزهایی راجب شخصیت او ذکر می کنید؟حتی زمانی که اغراق می کنید؟اگر مدام نکات منفی را متذکر می شوید وقت آن است طرز فکر خود را تغییر داده و به دنبال نکات مثبت بگردید. چیز های خوب. سپس کاری کنید بدانند. ممکن است از تغییرات رفتاری در فرزند خود که از گفتن جمله "به تو افتخار می کنم" پدید می آید شگفت زده شوید.

3)تو را در کارهایی که می خواهی در زندگی ات انجام دهی حمایت می کنم

فرزند شما لزوما مثل شما نیست. علایق و خواسته های  متفاوتی دارد. بسیاری از نوجوانان از این که حس کنند خواسته ها و تمایلات شخصی شان مورد توجه قرار نمی گیرد احساس ناکامی می کنند. ممکن است فرزندی در خانواده ای وکیل بزرگ شود اما دوست داشته باشد نویسنده شود. ممکن است به سبک زندگی و اعتقادات متفاوتی کشیده شود. ممکن است در خانواده ای پر جمعیت پرورش یابد اما هنگام تشکیل خانواده و شروع زندگی مستقل به داشتن خانواده کم جمعیت با یکی دو فرزند علاقه داشته باشد. به هر حال این تفاوت ها وجود دارد و معمولا مقداری اضطراب از بیان این حرف ها و تفاوت ها به وجود می آید. به عنوان والدین حمایت کننده عمل کنید و فقط این جمله:" تو را در کارهایی که می خواهی در زندگی ات انجام دهی حمایت می کنم" می تواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند.

4)من به تو اعتقاد دارم

سنین نوجوانی زمان عدم اعتماد به نفس است. فرزند شما ممکن است برای رسیدن به موفقیت احساس یقین نداشته باشد. آیا برای یادآوری به فرزندتان که می تواند از پس کارهایش بر آید، وقت گذاشته اید؟ آیا به او گفته اید که حمایتش می کنید و به او ایمان دارید؟ آخرین باری که به فرزند خود گفتید به او ایمان دارید و یقین دارید که موفق خواهد شد کی بود؟ شاید الان وقت آن باشد!

5)متاسفم

هیچ کس دلش نمی خواهد قبول کند که اشتباه کرده است. بعضی وقت ها "متاسفم" سخت ترین کلمه ای است که می شود گفت. اما این دلیل نمی شود که شما به عنوان پدر یا مادر اشتباه نکنید و یا تصمیمات اشتباه نگیرید. وقتی اشتباه می کنید آن را قبول کنید. این کار اعتبار شما را به عنوان پدر یا مادر پایین نخواهد آورد بلکه پدیدآور نوعي احترام متقابل خواهد بود که اگر زمانی آنها نیز اشتباه کردند شجاعانه به بیان آن پرداخته و بگویند متاسفم چرا که از شما یاد گرفته اند اشتباهات خود را بپذیرند.

6)تو آدم خوبی هستی

کودکان به اینکه پدر و مادرشان آنها را تحسین کنند و دید خوبی نسبت به آنها داشته باشند، نیاز دارند. به آنها بگویید خوب، بامزه، مهربان، باهوش هستید و صفات مثبت به آنها نسبت دهید، این کار اعتماد به نفس آنها و قدرت ارتباط شما با آنها را افزایش خواهد داد. کودکان هم مثل بزرگتر ها نیاز به دیده شدن و تشویق از سوی نزدیکان خود را دارند. آنها به دیده شدن و توجه و احترام از سوی والدین خود نیاز دارند. برای بیان نکات مثبتی که در فرزند خود مشاهده می کنید وقت بگذارید. هر نوجوانی ویژگی های مثبتی دارد حتی اگر سخت باشد اما می توان این ویژگی ها را یافت و آنها را ویژه جلوه داد.

7)اینکه پدر یا مادر خود را دوست داشته باشی خوب است

وقتی زوجی طلاق می گیرند معمولا فرزندان آنها دچار تندی، کشمکش و تعارض می شوند. اکثر اوقات فرزند احساس می کند بین پدر و مادر گیر کرده است و از  اینکه در حضور دیگری احساس خود را نسبت به دیگری بیان کند اجتناب می کند. این لحظات،  لحظات دردناک و گیج کننده ای برای فرزندان است. فرزندان در مقابل احساسات والدین خود بسیار حساس هستند. به آنها قول دهید که بیان احساسات شان در این موارد هیچ مشکلی ندارد.

8)من تو را قبول دارم

کودکان به مقبول بودن نزد والدین خود نیاز دارند. ممکن است همیشه مورد قبول واقع نشوند. در حقیقت ممکن است کاری کنند و یا چیزی بگویند که دقیقا خلاف این عمل واقع  شود. حقیقت این است که آنها به این مقبولیت نیاز دارند و آن را می خواهند. مقبولیت یک عشق نا خواسته است به این معنا که حتی در صورتی که مورد قبول نباشند شما آنها را دوست دارید همانگونه که آنها شما را دوست دارند. پس با گفتن جمله ساده "من تو را قبول دارم" به آنها  اجازه دهید علاقه شما را حس کنند.

9)منظور من این نبود

در بسیاری از موارد اتفاق می افتد فرزند شما از حرف های شما برداشتی می کند که واقعا  منظور شما آنها نبوده است. این موقعیت دردناکی است. این به احساسات دیگران صدمه می زند اما چه می شود کرد؟ او فرزند شما است. بعضی اوقات لازم است والدین از موضع خود کوتاه آمده و به خاطر حرفی که در مواقع عصبانیت و پرخاشگری زده اند، عذرخواهی کنند. بعضی اوقات به این که ممکن است فرزندشان برداشت دیگری کند فکر نمی کنند. این اشتباه بزرگی است. اگر به فرزند خود چیزی گفتید که دوست نداشتید بگویید کافی است بگویید "منظوری نداشتم" .

10)تو مهم و خاص هستی

این جمله یکی از مهمترین و بزرگترین جملات است. شما باید فکر کنید که فرزند شما خاص و مهم است. اما چگونه باید این را به آنها بگویید؟ باز هم خاطر نشان می کنيم که کلمات می تواند تاثیر بسزایی روی اعتماد به نفس و روابط شما با فرزندتان بگذارد. فرزند خود را در آغوش بگیرید و به او بگویید که تو مهم هستی و برای من  اهمیت داری، آن موقع است که احساس خاص بودن خواهند کرد. این کار فقط چند دقیقه وقت می خواهد اما بسیار مهم و تاثیر گذار است.

این کار ها ممکن است کوچک به نظر رسند اما برای کسانی که نیاز به شنیدن این سخنان دارند بسیار ارزشمند و بزرگ هستند. برای گفتن این جملات وقت بگذارید. کارهایی که انجام می دهید مهم است اما شنیدن این جملات از طرف شما نیز اهمیت دارد. درباره اینکه دیگر چه جملات تاثیرگذاری می توانید به کار برید تحقیق کنید. حتی با فرزند خود درباره اینکه دوست دارد چه چیزهایی را بشنود صحبت کنید. این کار می توانید هدیه ای از طرف شما به آنها باشد.

 

 


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 2 مرداد 1398 ] [ 9:45 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب