4 باور نادرست در پروش فرزندان: نکاتی در مدیریت مشکلات رفتاری

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





والدین اغلب در مدیریت مشکلات رفتاری به خوبی عمل می کنند. با اين حال گاهی اوقات درباره فرزندشان دچار اشتباه می شوند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين، دکتر آلن كازدين روانشناس بالینی، تحقیق گسترده مبتنی بر شواهدي بر روی مشکلات رفتاری فرزندان صورت داده است. او در باره باور های نادرست والدین در این زمینه بحث کرده است. اجازه دهید نگاه عمیق تری به این باورها  بیندازیم.
باور نادرست1 :مجازات رفتار بد را تغییر خواهد داد
والدین به این اجماع رسیده اند که تنبیه در اثر اعمال نادرست و بد، رفتار کودک را تغییر خواهد داد. به هر حال، والدین فکر می کنند که فریاد زدن و یا گرفتن امتیازات از فرزندان به طور اتوماتیک از مشکلات رفتاري آنها می کاهد. با توجه به کتاب دکتر کازدین، والدین تهدید می کنند که وقت تمام است، فریاد می زنند "بسه" ،یا با چشم غره می خواهند رفتار فرزندشان را تغییر دهند. در واقعیت این شکل از مجازات به تنهایی راه موثری برای کاهش مشکلات رفتاری فرزندان نیست. تجربه نشان داده است که این شکل از مجازات ها اگرچه ممکن است تاثیر موقتی داشته باشد، اما این تاثیر پایدار نیست. معمولا استفاده از مجازات ها به این شکل تاثیر دائمی ندارند و رفتارها پس از چند ساعت و یا چند روز بر می گردند. گفته می شود مجازات جایگاه خود را در سیستم کلی مدیریت رفتاری دارد که شامل تقویت مثبت نیز است.
باور نادرست2:فرزند شما کاری را از قصد انجام می دهد
به عنوان یک روانشناس کودک، معمولا با والدینی که فکر می کنند فرزندشان برای دست یافتن به خواسته شان از قصد کاری را انجام می دهد، برخورد می کنم. اگرچه ممکن است تا حدودی درست باشد که فرزندان از راه مشخصی اقدام می کنند، اما به این دلیل نیست که قصد آزار دادن شما را داشته باشند. دکتر کازدین در کتابش آورده است "آنچه والدین از رفتار فرزندشان برداشت می کنند معمولا تنها گرایش به سمت اقدامات تحریک پذیر است،که ممکن است والدین خودشان آن را به وجود آورده و تشدید کرده و تبدیل به یک الگو کرده باشند. " با توجه به اصل تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی، عملکردهای رفتاری ممکن است شامل : جلب توجه(برای زن و شوهر ها)،فرار از خواسته ها(مثلا جمع کردن وسایل)،یا به دست آوردن اشیاء ملموس(مثل اسباب بازی، اسنک) باشند. همیشه دلیلی برای رفتار فرزند شما وجود دارد.
باور نادرست 3:تذکر بیشتر سبب رفتار بهتر می شود
معمولا فرزندان از تذکرداده شدن و وادار به انجام کاری شدن و قدم برداشتن برای انجام آن، بسیار سود می برند. اگرچه، برای برخی فرزندان(آنهایی که خلق و خوی تندی دارند)، تذکر به آنها برای انجام کاری نتیجه عکس خواهد داشت. دکتر کازدین در کتابش آورده است،"مطالعات نشان می دهد که 50 بار گفتن یک چیز تاثیر کمتری از یک یا دو بار گفتن آن دارد. " او خاطر نشان می کند که "مجازات و تذکر بیش از حد به تنفر منجر خواهد شد" . کلید یادآوری این نیست که یک چیز را بارها بدون دستیابی به نتیجه تذکر دهید. برای مثال یک پدر یا مادر ممکن است بگوید "برو اتاق خود را مرتب کن" که نتیجه اش این باشد که فرزند از انجام آن سر باز زند حتی اگر بگوید انجام می دهم. سپس پدر یا مادر ممکن است چندین بار دیگر دستور دهد اما هرگز آن کار انجام داده نشود. به طور واضح تنها گفتن اینکه کاری را انجام بده(بدون هیچ فعالیتی) موثر نخواهد بود. برای اینکه تذکرات مورد عمل واقع شوند باید انگیزه ای در او ایجاد کنید جایزه ای برای تشدید انگیزه او قرار دهید تا نتیجه بخش باشد.
باور نادرست 4:ستایش بیش از حد فرزندتان را از راه به در می کند
سرانجام، برخی از والدین بر این باورند که ستایش بیش از اندازه مضر است. در حقیقت، پژوهش بر روی اینکه پاداش چقدر بر رفتار فرزندان تاثیر گذار است بسیار قوی است. دکتر کازدین خاطر نشان می کند که "پاداش عنصر ضروری در بهبود رفتار فرزندان است" . اگرچه بررسی نشان می دهد پاداش برای رفتار های نادرست  می تواند مشکلات رفتاری را افزایش دهد. در نقش های روزانه من به عنوان یک روانشناس به ندرت با والدینی که زیاد فرزندشان را ستایش می کنند، برخورد می کنم. بلکه بیشتر با آنهایی که کمتر فرزندشان را می ستایند و یا با کلمات ساده ای چون" آفرین" آنها را تشویق می کنند، برخورد می کنم. با توجه به کتاب دکتر کازدین،کمیت جایزه به اندازه کیفیت آن اهمیت دارد. برای اینکه پاداش موثر واقع شود، پیشنهاد داده شده است که والدین از جایزه های مشخصی برای رفتارهایی مانند "ممنون از اینکه با برادرت به اشتراک گذاشتی"، اجتناب کنند. استفاده از پاداش به جا یکی از بهترین راه ها برای تغییر رفتار فرزندان است.
 منبع: پیشگیری نوین

چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 21 مرداد 1398 ] [ 8:8 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب