راهنمای والدین برای گفت و گو با نوجوانان درباره الکل

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دنیای فرزند نوجوان

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين، هنگامی که کودکان رشد می کنند و به مرحله نوجوانی می رسند، جسم و روح شان به شدت تغییر می کند:

- بدن شان رشد می کند و به مرحله بلوغ می رسد.

- با چهره جدیدی در مدرسه و اجتماع ظاهر می شوند.

- با معضلات جدید اخلاقی روبرو می شوند.

 

 

تغییرات جسمی و روحی نوجوانان سبب می شوند تا آنها به الکل بیندیشند.

 

برای برقراری ارتباط و گفت و گوی موثر با فرزندان درباره الکل، پی بردن به تاثیر تغییرات جسمی و روحی بر نوجوانان راهگشاست.

یافتن راه فرزندان

اغلب نوجوانان احساس می کنند دنیا حول محور آنها می گردد. آنها خجالتی می شوند و از کوچکترین انتقاد می رنجند. نوجوان فکر می کند " هیچ کس احساسم را درک نمی کند. " چون احساسات نوجوان منحصر به فرد است، اگر یکی از والدین بگوید " احساساتت را درک می کنم" به احتمال بسیار زیاد فرزند نمی پذیرد.

نوجوانان تلاش می کنند آزاد باشند. در یک لحظه، نوجوان مانند بزرگسالان فکر می کند و لحظه ای دیگر، مثل کودک می اندیشد و توقع مراقبت دارد. چون نوجوانان در حال رشد هستند، دوست دارند حس کنند توانایی فعالیت در شرایط مختلف را دارند.

اگر والدین بخواهند آنها را راهنمایی کنند، نوجوانان ممکن است چنین واکنش نشان دهند " این کار را شروع کردم و تمومش می کنم. "

نوجوانان احساس می کنند به مرحله بزرگسالی قدم گذاشته اند و می خواهند با والدین رقابت کنند.

اکثر نوجوانان در مقطعی از زندگی از قرار گرفتن در کنار والدین شرمسار می شوند. نوجوانان ممکن است علیه جامعه و دنیای بزرگسالان طغیان کنند یا از آن کناره بگیرند. چنین عکس العمل هایی در زمانی که نوجوانان تغییرات جسمی و روحی را تجربه می کنند طبیعی است.

همراهی کردن یک گروه

نوجوانان دوست ندارند به استانداردها و هنجارها اعتماد کنند و ممکن است بگویند، " اما همه این کار را انجام می دهند. "

اغلب نوجوانان باور دارند اگر برای کار اشتباهی برنامه ریزی نکرده باشند باید اشتباه شان را نادیده گرفت. آنها ممکن است بگویند، " هدف نوشیدن الکل نبود، اما اتفاق افتاد. "

همسالان مناسب کجا هستند

قدرت یکسان همسالان، یکی از دلایلی است که فرزندان را تحت تاثیر دوستانشان قرار می دهد. این موضوع به نوجوانان اجازه می دهد به جای این که قدرت زیادی را به فردی خاص - والدین یا معلم ها - بدهند، فارق از مشکلات با یکدیگر کار کنند.

توصیه

به جای این که مجبور شوید نوجوان سرکش را راهنمایی کنید، به نظرات و تصمیم هایش احترام بگذارید و در موقعیت مناسب درباره عملکردش بحث کنید. برای مثال، " کارهات را کنترل نمی کنم. شاید این کار کمک کنه تا دربارش حرف بزنیم. "  

تفکر کوتاه مدت

مغز نوجوانان بر اتفاقاتی که در لحظه روی می دهند تمرکز می کند. وقتی نوجوانی به آینده می اندیشد، به معنای آن است که آخر هفته چه کند. وقتی آنها در موقعیت های ناخوشایند که عواقب بلند مدتی دارد قرار می گیرند - نوشیدن الکل - نگران نمی شوند.

زمان ورود الکل

ممکن است برخی نوجوانان از خطرات بلقوه ای که نوشیدن الکل تهدیدشان می کند آگاه باشند اما فکر کنند، " دوستم الکل می نوشد و هیچ اتفاقی نیفتاده است. "

این دوستان می توانند تاثیر مخرب الکل را تجربه کنند. فکر نکنید دادن اطلاعات و آمار برای منصرف کردن نوجوانان از نوشیدن الکل کافی است. نوجوانان باور دارند، " اتفاق ناخوشایندی برایم نیفتاد. "

خط پایین

افکار و باورهای بزرگسالان را ممکن است نوجوانان به راحتی نپذیرند. فرزندان را با مهارت های تفکر به وسیله گفت و گو کردن درباره عواقب کوتاه و بلند مدت نوشیدن الکل آشنا کنید.

تجارت خطرناک

چون نوجوانان در حال رشد اند، خطرات ناشی از نوشیدن الکل آنها را بیشتر از بزرگسالان تهدید می کند. آنها غریزی عمل می کنند و عملکردشان مثل نوشیدن الکل به رغم داشتن عواقب ناشناخته است. الکل برای نوجوانان جذاب است چون از میزان دلشوره اجتماعی شان می کاهد.

چگونه پدر و مادری هستید؟

والدین قطعا استراتژی خاصی برای تربیت فرزند دارند. کدام یک از روش های فرزند پروری را انتخاب می کنید؟

اقتدارگرا

والدین اقتدارگرا از قدرت شان برای کنترل فرزندان استفاده می کنند.

- نوجوانان باید به حرف والدین گوش کنند یا با عواقب جدی توجه نکردن به دستورات روبرو شوند.

- والدین تلاش نمی کنند دلایل وضع قوانین را به فرزندان بگویند. آنها مطرح کردن سوال را تحمل نمی کنند. 

- والدین از تهدید و تنبیه کردن برای سر به راه نگه داشتن نوجوانان استفاده می کنند.

دو پدر و مادر، دو روش متفاوت؟

برخی اوقات روش های والدین متفاوت است. برای مثال، پدر اقتدار گراست در حالی که مادر حمایت گر است. این موضوع می تواند سبب سردرگمی کودک شود. نتایج پژوهش ها نشان داده، نوجوانان ممکن است در لحظه ای که والدین تهدید می کنند رفتار مناسبی داشته باشند، اما وقتی تهدید از میان رفت رفتارشان تغییر می کند. رفتارهای چنین نوجوانانی در فضای عاری از کنترل نامناسب است. کودکانی که والدین قدرت طلب دارند، به توسعه ارزش های درونی که نقش اساسی در تصمیم گیری های عاقلانه دارنداهمیت نمی دهند.

اگر والدین قوانین دشوار وضع و اجرا کنند، نوجوانان آنها را نادیده می گیرد. والدین، نوجوانان را تنبیه می کنند و آنها بیش از پیش قوانین را زیر پا می گذارند. این کار می تواند به چرخه ای معیوب بدل شود.

نوجوانان خشمگین سرانجام می گویند:" از تنبیه شدن نمی ترسم. نمی توانید کنترلم کنید. زندانی شدن و کتک خوردن را تحمل می کنم چون می خواهم کاری را انجام دهم که دوست دارم."

به این ترتیب، والدین اقتدار گرا تاثیر شان را از دست می دهند. نتایج بررسی های محققان نشان داده، مقایسه نوجوانانی که الکل می نوشند نشان داده، نوجوانانی که والدین اقتدار گرا دارند بیش از اندازه الکل می نوشند.

حمایت گر

والدین حمایت گر فرزندان را از واقعیت های زندگی دور نگه می دارند. آنها نیز مثل والدین اقتدار گرا، با روشی متفاوت فرزندان را کنترل می کنند. به جای استفاده از وضع و اجرای قوانین و تهدید کردن، با فرزند متحد می شوند.

والدین دنیا را تهدیدی بزرگ می بینند و فرزندان را از آن می ترسانند و آنها را با دور نگه داشتن از واقعیت ها نجات می دهند. برای مثال، به جای این که به فرزندان کمک کنند تا دشواری های درس خواندن و انجام تکالیف را درک کنند، از آنها حمایت می کنند تا تکلیف را انجام ندهند.

تلاش برای ایجاد تعادل مثبت

روش های فرزند پروری را تشریح کردیم تا از عواقب بالقوه داشتن والدین اقتدار گرا، حمایت گر یا آسان گیر آگاه شوید. از افراط بپرهیزید و معتدل باشید.

کودکانی که والدین حمایت گر دارند با واقعیت های زندگی بزرگسالان تماس ندارند و در شرایط دشوار و پر استرس نمی توانند عکس العمل مناسب نشان دهند.

آسان گیر

والدین آسان گیر رویکردی یکسان دارند. آنها:

- توقع و انتظار ندارند. در عوض، علاقه دارند فرزندشان مستقل باشد.

- اجازه کشف دنیا را به فرزندان می دهند.

- احساس می کنند فرزندان باید اشتباه کنند و از آنها بیاموزند.

والدین آسان گیر بسیار کمتر از والدین اقتدار گرا یا حمایت گر با شورش و سرکشی فرزندان روبرو می شوند. اما والدینی که بیش از اندازه آسان گیرند، فرزندان را از آموختن مهارت های حل مسئله محروم می کنند.

فرزندان والدین آسان گیر می گویند والدین آنها را دوست ندارند و نگران شان نیستند. این نوجوانان احساس می کنند نادیده گرفته شده اند و باور دارند والدین به فعالیت های آنها علاقه ندارند. این، به نوبه خود، می تواند سبب ایجاد و فوران خشم شود.

نتایج پژوهش های دانشمندان نشان داده: هنگام نوشیدن غیر قانونی الکل، میزان الکل خون فرزندان پدر و مادرهای آسان گیر بسیار بیشتر از میزان الکل افرادی است که والدین اقتدار گرا و حمایت گر دارند.  

 

 

پدر و مادر نقش اساسی در تربیت فرزندان و دور نگه داشتن آنها از الکل ایفاء می کنند.

 

 

مثبت

والدین مثبت بر توانمند سازی فرزندان برای رشد و نمو و آموختن متمرکز می شوند. آنها به نکات زیر باور دارند:

- پذیرفتن نقش فعال در آموختن مسئولیت پذیری به نوجوانان

- داشتن انتظارات و توقعات منطقی درباره رفتار نوجوانان ( پرهیز از نوشیدن الکل و دود کردن سیگار )

- تشریح علل وجودی انتظارات و توقعات و تشویق فرزندان به حرف زدن درباره نگرانی ها

تقویت و ارتقاء اعتماد به نفس

نوجوانانی که اعتماد به نفس بالایی دارند بهتر از دیگران در مقابل فشار همسالان مقاومت می کنند و الکل نمی نوشند. با مطالعه و اجرای شش توصیه زیر می توانید اعتماد به نفس فرزندان را ارتقاء دهید:

- ستایش کردن دستاوردها

- تعیین اهداف واقع بینانه به همراه فرزندان

- دادن فرصت ها

- دادن مسئولیت ها

- مقایسه نکردن نوجوانان با یکدیگر

- از میان برداشتن نگرانی های فرزندان

والدین مثبت می دانند دانش، تجربیات و منابع مادی به آنها قدرت می دهد. والدین مثبت از قدرت شان برای رشد و حمایت کردن از فرزندان استفاده می کنند.

فرزند پروری مثبت می تواند دشوار باشد، چون والدین با گذشت هر سال باید آزادی و مسئولیت بیشتری به فرزندان بدهند. در حالی که هنوز محدودیت های مشروع پا برجاست، والدین به حرکت نوجوانان به سوی کسب استقلال احترام می گذارند. فلسفه آنها ایجاد اعتماد و آموختن مهارت ها لازم برای زندگی بهتر است.

به جای تهدید و تنبیه کردن برای رفتارهای نامناسب، والدین مثبت پس از بحث و گفت و گو با نوجوانان مجازات های مناسبی برای زیر پا گذاشتن قوانین تعیین می کنند. آنها نوجوانان را به گفت و گو کردن درباره مشکلات و ایجاد و تقویت مهارت های حل مسئله تشویق می کنند. فرزند پروری مثبت، موثر ترین روش فرزند پروری است.

نتایج بررسی های محققان نشان داده: نوجوانانی که والدینی مثبت دارند بسیار کمتر از نوجوانانی که والدین اقتدار گرا یا حمایت گر دارند الکل می نوشند.

ایجاد تفاوت توسط والدین

علی رغم باور شما، یافته های دانشمندان نشان می دهد، والدین، تاثیر بسیار زیادی در نوشیدن الکل توسط نوجوانان دارند. نوجوانان، نگران نظرات والدین هستند. آنها به روش فرزند پروری مثبت پاسخ مناسب می دهند. در مقابل، نتایج برخی مطالعات نشان می دهند فرزند پروری اقتدار گرا، حمایت گر و آسان گیر می توانند نتایج منفی به همراه داشته باشند. 

سعی کنید از افراط بپرهیزید و برای پیشگیری کردن از نوشیدن الکل پیش از رسیدن به سن قانونی تلاش کنید.

گفت و گو کردن درباره الکل

نخستین قدم برای صحبت کردن با فرزندان درباره الکل، آغاز گفت و گو است. باید بیش از یک بار صحبت کرد و توجه داشت گفت و گو به مرور جا می افتد. به عنوان والدین، باید برای آغاز گفت و گو قدم های لازم را بردارید.

به فرزندان اعلام کنید دوست دارید گفت و گو کنید. توقع نداشته باشید فرزند پیشنهادتان را ابتدا به ساکن بپذیرد. با مطالعه و اجرای توصیه های زیر می توانید مقدمات لازم برای گفت و گو با فرزندان را فراهم کنید:

- " می دانم باهوش هستی و خیلی چیزها را می دانی. شاید بتوانی کمکم کنی ذهنت را بخوانم. نگران نیستم الکل بنوشی، اما اگه حرف بزنیم حس بهتری پیدا می کنم."

- " فکر کنم درباره نوشیدن الکل در مدرسه زیاد شنیده ای. دوست دارم درباره این موضوع با هم حرف بزنیم. نظرت چیه؟ "

نوجوانان پس از بازگشت از مدرسه و باشگاه خسته هستند و نمی توانند حرف بزنند. برنامه روزانه فرزندان را مرور کنید و زمان مناسبی برای حرف زدن بیابید. شاید دعوت کردن فرزندان به رستوران شروع خوبی برای گفت و گوی رو در رو باشد.

آغاز گفت و گو

به زبان آوردن برخی چیزها نشان دهنده روشنفکر بودن والدین است، بعد، از فرزندتان درباره تجربیات اش بپرسید. سوالات فکری و عاری از تهدید مطرح کنید. می توانید از سوالات زیر استفاده کنید:

- کودکی را می شناسی که الکل بنوشد؟

- نوشیدن الکل چه تاثیری بر او گذاشته است؟

- افراد آشنا به تو الکل تعارف کرده اند؟

- اگر چنین است، پاسخت چه بوده؟ اگر نه، چه گفته ای؟

- اگر کسی بخواهد به زور به تو الکل بنوشاند چه می کنی؟

- خطرات نوشیدن الکل را دیده ای؟

- نگران اصرار همسالان و دوستان برای نوشیدن الکل نیستی؟

تشویق کردن نوجوانان به گفت و گو

والدین می توانند از ناتوانی شان در گفت و گو کردن با فرزندشان درباره مسائل و مشکلات گوناگون افسرده و نا امید باشند.

نوجوانان خسته و بی حوصله حرف نمی زند. نوجوانان از سخنرانی یا نق زدن چند باره والدین می ترسند. نوجوانان ممکن است احساس کنند والدین درک شان نمی کنند.

والدین باید به احساسات فرزندان احترام بگذارند و از گفت و گو کردن در زمان نامناسب بپرهیزند. موضوع را رها کنید تا در فرصت مناسب به سراغ اش بروید. زمانی را برای گفت و گو انتخاب کنید که فرزندتان سر حال باشد. دیدگاه ها و تجربیات تان را در میان بگذارید. با این کار فرزندتان را به گفت و گو کردن ترغیب می کنید.

گفت و گو بله، سخنرانی خیر

تجربیات و نظرات را در اختیار یکدیگر بگذارید. می توانید بگویید " نظرم این است... پایه و اساس این نظر بر حقایق و تجربیات استوار است. "

از فرزندان بپرسید چه فکر می کنند. بدون قضاوت کردن حرف های فرزندان را بشوند و درک شان کنید. مردم دوست دارند درباره دیدگاه هایشان حرف بزنند.

بیان نظرات کوتاه. مجبور نیستید هر چه به ذهن تان می رسد را به زبان آورید. اکثر نوجوانان جملات کلی مانند " نوشیدن الکل توسط کودکان و نوجوانان وحشتناک است " را از بزرگسالان و رسانه ها به کرات شنیده اند. از بیان چنین جملاتی بپرهیزید.

به اشتراک گذاشتن واقعیت ها

کودکان و نوجوانانی که الکل می نوشند به احتمال بسیار زیاد باید پیش از رسیدن به 21 سالگی با مشکلات زیر دست و پنجه نرم کنند:

- مواجه شدن با مشکلات ایجاد شده در مدرسه

- کتک خوردن

- وابسته شدن به الکل

- زمین خوردن

- مرگ در حین رانندگی

علل تردید والدین

برخی اوقات والدین در وضع و اجرای قوانین ضد نوشیدن الکل پیش از رسیدن به سن قانونی و گفت و گو کردن با فرزندان تردید می کنند. شاید خجالت می کشند یا فکر می کنند فرزندان ایمن هستند.

 وانمود می کنید؟

                       حقایق را بخوانید:

فرزندم به نوشیدن الکل علاقه ندارد.

نتایج بررسی ها نشان داده، بیش از 75 درصد نوجوانان پیش از دریافت مدرک دیپلم سعی می کنند الکل بنوشند.

دوستان فرزندم بچه های خوبی هستند و الکل نمی نوشند.

43 درصد دانش آموزان مقطع دبیرستان در 30 روز گذشته دست کم یک بار الکل نوشیده اند.

فرزندم درباره تاثیر منفی نوشیدن الکل در مدرسه آموخته است.

در حالی که اکثر نوجوانان درباره تاثیر منفی نوشیدن الکل در مدرسه آموخته اند، اما آموختن تاثیرات منفی نوشیدن الکل به توقف نوشیدن الکل کمک نمی کند.

در این مرحله، فرزندم باید بهتر بفهمد.

متاسفانه، اکثر نوجوانان در این برهه از زندگی از تاثیر منفی الکل بر روح و جسم آگاهی ندارند.

فرزندم، به حرف گوش نمی کند.

نتایج بررسی های دانشمندان نشان داده والدین نقش تعیین کننده ای در ارائه اطلاعات دقیق به نوجوانان برای پرهیز از نوشیدن الکل دارند.

       

 

تصورات نوجوانان 

نوجوانانی که الکل می نوشند می گویند:

- باور ندارند نوشیدن الکل تاثیر منفی بر جسم و روح شان می گذارد و بیمارشان می کند.

- دلزده شده اند اما به نوشیدن الکل ادامه می دهند.

- الکل می نوشند تا روابط اجتماعی شان بهبود یابد.

- " اگر همه الکل می نوشند پس چیز خطرناکی نیست. " و " اگر الکل ننوشم دوستانم فکر می کنند عقب افتاده و احمقم. " 

با فرزندان حرف بزنید تا پیش فرض ها و تصورات غلط شان نسبت به الکل از میان برود.

نوشیدن متفاوت الکل توسط نوجوانان

نوجوانان اغلب میگساری ( نوشیدن مقدار بسیار زیاد الکل ) می کنند. دخترها و پسرها معمولا در زمانی کوتاه به ترتیب 4 و 5 لیوان الکل می نوشند. متاسفانه، 30 درصد دانش آموزان دبیرستانی و 60 درصد دانشجویان دانشگاه ها میگساری می کنند. نوجوانانی که بیش از اندازه الکل می نوشند، خطر مسمومیت الکل و مرگ تهدیدشان می کند.

 

در طول ماه گذشته:

 

- از هر 5 دانش آموز سال دوم دبیرستان یک نفر الکل نوشیده است.

 

- از هر 3 دانش آموز سال آخر دبیرستان یک نفر الکل نوشیده است.

 

میگساری خبر بدی است

 

میگساران به احتمال بسیار زیاد موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

 

- کتک خوردن

 

- رابطه جنسی ناخواسته

 

- تجاوز جنسی

 

- صدمات جسمی شدید

 

صدمات جسمی شدید به علت تصادفات رانندگی، ابتلا به بیماری های مقاربتی و ایدز میگساران را تهدید می کنند. 

 

پی بردن به حقایق ارتباط شما با ارزش های خانواده

 

روش های برخورد خانواده ها با نوشیدن الکل متفاوت است. برخی از والدین نوشیدن الکل در تعطیلات و میهمانی های خانوادگی، را مجاز می دانند. اما تعدادی از والدین معتقدند نوشیدن الکل غیر قانونی و خطرناک است.

 


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 30 مرداد 1398 ] [ 7:41 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب