پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محل کار

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محل کار

 

آمارها

- هزینه سالانه اعتیاد به مواد مخدر و الکل در آمریکا بالغ بر 120 میلیارد دلار است.

- 12 درصد کارمندان تمام وقت، تایید کرده اند که مواد مخدر مصرف می کنند و بیش از پنج بار در هفته الکل می نوشند. تعداد بسیار زیادی از این کارمندان نیز در طول ماه علاوه بر مصرف مخدر، الکل نیز می نوشند.

- 70 درصد معتادان به مواد مخدر کارمندان تمام وقت یا پاره وقت هستند.

- بر اساس مطالعات مرکز ملی مبارزه با اعتیاد آمریکا بیش از 10 میلیون شهروند آمریکایی مواد مخدر مصرف می کنند.

- از هر 10 شهروند آمریکایی یک نفر به الکل وابسته است.

- بیش از 40 درصد حوادثی که در محیط  کار اتفاق می افتد با مصرف الکل در ارتباط است.

- از میان همه سوانح در محل های کار، 20 تا 25 درصد شامل کارکنانی است که تحت تأثیر مواد مخدر  به خود یا همکارانشان صدمه زده اند.

- اعتیاد به مواد مخدر و الکل در 15 تا 30 درصد حوادثی که به مرگ کارکنان منجر     می شود نقش اساسی ایفا می کند.

- کارکنانی که به مواد مخدر و الکل وابسته هستند، سه بار بیشتر از دیگران مزایای بیماری می گیرند و 5 بار بیشتر از کارمندان عادی، پرونده های درخواست غرامت پر    می کنند.

- جایگزین کردن یک کارگر یا کارمند حقوق بگیر، به طور متوسط، هفت هزار دلار خرج روی دست کارفرما می گذارد.

- 38 تا 50 درصد پرونده های غرامت شغلی، با سوء مصرف مواد مخدر و الکل در محیط کاری مرتبط هستند.

- بر اساس مطالعات مرکز مطالعات ایمنی کار آمریکا، آمار اعتیاد به الکل در میان کارگران آمریکایی بسیار بیشتر از اعتیاد به مواد مخدر است.

 

- بیش از 4 درصد کارمندان و کارگران معتاد آمریکایی می دانند که مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل در محل کار جرم است.

- بیش از 50 درصد کارمندان و کارگران سه کمپانی بزرگ محصولات الکترونیکی ایالات متحده آمریکا  می دانند برخی کارکنان تحت تاثیر مواد مخدر و الکل کار         می کنند.

 

چرا پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محل کار مهم است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، معتادان به مواد مخدر و الکل، چنین کارهایی می کنند:

- اکثر روزهای هفته در محل کار حاضر نمی شوند.

- به خود و دیگران آسیب می زنند.

- اکثر کارمندان و کارگران ادعاهایی که درباره اعتیاد آنها بیان می شود را خنثی می کنند.

- بازده کاری شان بسیار اندک است.

فرد معتاد در خانه

- " دنی جانی ام منی بوسان " با کمک همکاران اش سعی کرده بیش از هزار و400 گرم متامفتامین را توزیع کند. او به 15 سال زندان و دو میلیون دلار جریمه محکوم شده است.

- " جاشوآ اولاوآ " به جرم استفاده از خانه ای که فرزندان یک تا 10 ساله اش در آن زندگی می کنند برای قاچاق مواد مخدر به هفت سال و سه ماه زندان محکوم شده است.

- " ریچارد جان ایچی هارا " به جرم قاچاق بیش از 30 گرم متامفتامین به کشور گوآم به 30 سال زندان محکوم شده است. قیمت این ماده مخدر بیش از هفت میلیون دلار برآورد شده است. او در قاچاق و فروش این ماده مخدر به کارکنان شرکت های مختلف بازرگانی نقش اساسی داشته است.

 

اهمیت شناسایی و مقابله با اعتیاد به مواد مخدر در محل کار

- انجام آزمایش های اعتیاد به مواد مخدر پیش از استخدام کارمندان، کمک بزرگی به پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محل کار می کند.

- بازداشتن کارمندان از اعتیاد به مواد مخدر کمک زیادی به پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محل کار می کند.

- کمک کردن به کارمندانی که اعتیاد به مواد مخدر را درمان کرده اند.

- ایجاد محل کاری ایمن و عاری از خطر برای کلیه کارمندان و مشتریان

قوانین ایالتی و فدرال پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

بر اساس قوانین ایالات متحده آمریکا، اعتیاد به الکل غیر قانونی است و مجازات دارد، اما با کارمندان الکلی ممکن است بر اساس استانداردهای کارایی کارمندان عادی برخورد شود.

قوانین ایالات متحده آمریکا که در سال 1973 وضع شده از افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند حمایت نمی کند.

شرایط حمایت انجمن ملی حمایت از خانواده  افرادی که مخدر مصرف می کنند به شرح زیر است:

- فرد معتاد به بیماری خاص و صعب العلاجی مبتلا شود.

- به علت مصرف مواد مخدر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

- درمان و ترک اعتیاد به وسیله متخصص مشاوره و گروه درمانی

بر اساس مقررات بیمه درمانی یک کارمند نمی تواند سوابق بیمه ای خود را به فرد دیگر منتقل کند: در صورت انجام این کار، کلیه سوابق بیمه این فرد از میان می رود و او حق استفاده از بیمه را نخواهد داشت.

قانون پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل ( سال 1988)

اگر یک کمپانی بخواهد برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر و الکل کاری انجام دهد باید قانون پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل - مصوب سال 1988 - را اجرا کند.

- اجرای قانون پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل در محیط کار سالانه 25 هزار دلار هزینه دارد.

- شرکت ها از دولت فدرال جوایزی دریافت می کنند.

- پیمانکاران دست دوم مشمول این قانون نمی شوند.

- دولت فدرال ایالات متحده آمریکا به شرکت هایی که این قانون را اجرا کرده اند گواهی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل در محیط کار می دهد.

- شرکت ها با انتشار بیانیه ای در محیط کار به کارمندان اعلام می کنند که توزیع مواد مخدر، کسب درآمد از این راه و اعتیاد به مخدرها و الکل غیر قانونی است و کارمندان را با مشکلات فراوانی مانند خشونت های فیزیکی، تجاوز و قتل روبرو می کند.

- تاسیس مرکز اطلاع رسانی برنامه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل، احتمال اعتیاد کارمندان به مواد مخدر و الکل را به شدت کاهش می دهد. 

- دسترسی به برنامه های مشاوره پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل

- مجازات افرادی که پس از مصرف مواد مخدر و الکل باعث ایجاد خشونت در محل کار می شوند.

- تحمیل محدودیت ها یا فشارهای شفا بخش برای کارمند معتادی که سبب ایجاد خشونت در محل کار شده است.

 

- درخواست از کلیه کارمندان که خرید و فروش و مصرف مواد مخدر و خشونت های پس از آن را در اسرع وقت گزارش کنند.

 

- آگاه ساختن دولت فدرال از چنین خشونت هایی

 

بخش حمل و نقل فدرال

 

- آگاه کردن خدمه هواپیما و کشتی، کارمندان برج مراقبت فرودگاه ها، کارکنان ایمنی پرواز و ... از عواقب جبران ناپذیر اعتیاد به مواد مخدر و الکل.  

 

- رانندگان اتوبوس ها و وسایل نقلیه ای که مواد خطرناک و بیش از 15 نفر را جابه جا می کنند باید آزمایش اعتیاد بدهند.

 

- خدمه کشتی های تجاری در صورت عدم اعتیاد به مواد مخدر و الکل از گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا گواهی عدم اعتیاد دریافت می کنند.

 

مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر و مؤسسه ملی سوء مصرف الکل ایالات متحده آمریکا اعلام کرده اند تقریبا 10 درصد نیروی کار آمریکا به شکلی با مشکل وابستگی به مواد شیمیایی دست و پنجه نرم می کنند.

 

مطالعه ای که توسط اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا انجام گرفته نشان می دهد این دسته از کارگران، در حدود دو سوم بهره وری عادی یک کارمند و کارگر کار می کنند.

 

به معنای دیگر، در این موارد یک سوم بهره وری عادی که شرکت ها برای آن هزینه    می پردازند و جزو ساعات کاری است، از دست می رود.

 

نتایج مطالعات مستقلی که به سفارش وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی ایالات متحده امریکا انجام گرفته نشان می دهد کارگران معتاد:

 

- پنج بار بیشتر احتمال دارد که ادعای غرامت کنند.

 

- دو برابر بیشتر، غیبت غیر موجه دارند.

 

- سه برابر بیشتر، تأخیر دارند.

 

- دو برابر بیشتر، مرخصی بی موقع درخواست می کنند.

 

- احتمال بیشتری دارد که وسایل شرکت را به سرقت ببرند.

 

6 قدم تا ایجاد برنامه اعتیاد به مواد مخدر 

 

1- سنجش نیازهای شرکت

 

2- نگارش سیاست اعتیاد به مواد مخدر

 

3- اداره برنامه آموزشی

 

4- ایجاد برنامه ای آموزشی و آگاهی بخش برای کارکنان

 

5- ایجاد برنامه ای مدون برای کمک به کارمندان

 

6- ایجاد برنامه ای برای آزمایش اعتیاد به مواد مخدر و الکل

 

قدم اول- سنجش نیازهای شرکت

 

- مثل سایر کارهای مدیریتی، ممکن است یک شرکت بخواهد سنجش دقیقی از مشکلات و نیازهای مربوط به سوء مصرف مواد مخدر داشته باشد. برخی داده ها که باید تحلیل شوند عبارتند از:

 

- پرونده کارکنان: باید پرونده ای جمعیت شناختی از شرکت تهیه کرد. می توان کارکنان را بر اساس شغل، وظایف کاری و شرایطی که مسائل و حوزه های خاصی را نشان      می دهند طبقه بندی کرد.

 

گاهی شغل هایی که در آنها افراد به تنهایی کار می کنند یا از ساختمان شرکت دور هستند، می توانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل را تشویق کنند. همچنین مشاغلی که مستلزم  کارهای خطرناک هستند و با ابزارآلات، وسایل نقلیه و امنیت افراد رابطه مستقیم دارند، احتمالا به مقررات سفت و سختی در مورد مصرف مواد نیاز دارند که بعضی از آنها را قانون مشخص کرده است.

 

- سوابق بهداشتی: می توان ادعاهای پزشکی، غرامت و حادثه دیدن را تحلیل کرد تا الگوهای اصلی را شناسایی و خط پایه ای را برای ارزیابی پیشرفت برنامه به دست آورد.

 

- ارزیابی کارکنان: ارزیابی در مورد الگوی مصرف مواد مخدر، نوشیدن الکل، دود کردن سیگار و ... می تواند مفید باشد. تحقیقات نشان داده کارگران نگران اعتیادشان به مخدر و الکل هستند و ممکن است منبع خوبی برای اطلاعات باشند.

 

بررسی باید به صورت ناشناس باشد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. مشکلاتی که گزارش نشده اند را نیز باید به حساب آورد. در سنجش نیازها باید در نظر داشت که شرکت در صورتی بیشترین بهره را از برنامه می برد که همه کارکنان از مضرات مواد و الکل و سیگار آگاهی داشته باشند و بدانند که شرکت چه چیزی را قدغن کرده، به مشاوره و درمان، دسترسی داشته باشند و بدانند که اگر برای مشکلی به جایی مراجعه کردند، شرکت از آنها حمایت خواهد کرد.

 

- تعیین منابع: منابع درونی و بیرونی قابل دسترسی شرکت را باید مشخص نمود. ممکن است در شرکت و سازمان، کارکنانی در حوزه های مربوط به سلامتی وجود داشته باشد که بسیار ارزشمند هستند. مشاوران و کارشناسان خارج از سازمان می توانند برخی یا همه جنبه های یک برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و الکل را فراهم آورند.

 

قدم دوم - نگارش سیاست اعتیاد به مواد مخدر 

 

- نتیجه آزمایش اعتیاد وضعیت شما را مشخص می کند. اگر شما آزمایش اعتیاد بدهید، نتایج مثبتی به همراه دارد.

 

- یافتن موسسه یا انجمنی که کارمندان معتاد بتوانند از آن کمک بگیرند.

 

قدم سوم - آموزش مدیران

 

- مدیران بخش های مختلف موسسات و شرکت ها کلید موفقیت سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

- محدوده مسئولیت های مدیران باید مشخص شود و به اطلاع همگان برسد.

 

- باید جنبه های مختلف سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر برای مدیران تشریح شود.

 

- مشاهده مستندات عملکرد نامطلوب شغلی

 

- گفت و گو با کارمندان درباره مشکلات و نیازهای آنها

 

مسائلی که در حیطه مسئولیت مدیران بخش های مختلف نیست:

 

- تشخیص و شناسایی اعتیاد به مواد مخدر و الکل

 

- درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل

 

نشانه های خطرناک اعتیاد به مواد مخدر و الکل:

 

- ظاهر شخص- ظاهری آشفته و پریشان، تلو تلو خوردن، نامفهوم حرف زدن، قرمز شدن چشم ها، بد بو شدن دهان به علت نوشیدن الکل

 

- افزایش دیرکرد یا ناتوانی از اعلام غیبت از محل کار به علت اعتیاد به مواد مخدر و الکل، افزایش غیبت از محل کار

 

- کاهش کیفیت کار: افزایش خطای انسانی و نیاز به انجام مجدد کار، ناتوانی در درک مسائل، ناتوانی در اجرای عملی آموزش ها، کاهش شدید بازدهی

 

- رفتار نامناسب- از میان رفتن روحیه همکاری، درگیری با همکاران، مشتریان، عصبی و خشمگین شدن. بروز علایم پارانویا مانند مقصر دانستن دیگران.

 

- قضاوت کردن - دلایل غیر منطقی برای قضاوت کردن، تجاوز کردن به خط مشی و سیاست های شرکت، خطر کردن بدون دلیل، بی توجهی به نکات ایمنی در حین انجام کار.

 

- هیچ یک از موارد بالا نباید به تنهایی نشانه اعتیاد کارمند به مواد مخدر و الکل تلقی شود. 

 

- تعدادی از نشانه ها یا کل آنها می توانند نشان دهنده وجود مشکل باشند. اما تنها با تکیه بر نتیجه آزمایش اعتیاد می توان به پاسخ قطعی رسید.  

 

قدم چهارم - برنامه آگاهی بخشی و آموزش کارمندان

 

- هنگام استخدام کارمندان

 

- تشریح سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل در محل کار

 

- تبعات مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل

 

- روش های کمک گرفتن

 

- تشریح برنامه حمایت از کارکنان

 

- منابع اجتماعی

 

مباحث برنامه های آموزشی

 

- مدیران در گفت و گو با کارمندان علاوه بر تشریح سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل شرکت، دلایل اجرای آن را بیان می کنند.

 

- معرفی مواد مخدر: مواد مخدر چه هستند، چگونه مصرف می شوند، تاثیرشان چیست، نشانه های مصرف بیش از حدشان چیست.

 

آثار مصرف مواد مخدر

 

ـ مواد مخدر تاثیر مخربی بر مغز می گذارد.

 

- مواد مخدر تفکر را کند کرده، واکنش را آهسته می سازد و سبب ایجاد احساس شادی موقت و خیال بافی می گردد.

 

ـ مواد مخدر سبب رخوت، شل شدن عضلات، ضعیف شدن تنفس، کاهش ضربان قلب و فشار خون، کاهش اشتها، یبوست، تهوع و استفراغ می گردد.

 

- مواد مخدر سبب بروز اختلات جنسی می گردد.

 

ـ مواد مخدر باعث تغییرات ظاهری نامناسب می شود. رنگ پوست افراد معتاد به مواد مخدر کدر و لب های آنها تیره می شود و به علت ابتلا به سوء تغذیه بافت های   عضلانی شان تحلیل می رود و به شدت وزن کم می کنند.

 

ـ مواد مخدر باعث ایجاد افسردگی، شیدایی یا ترکیبی از آنها می گردد. این علائم به صورت تحریک پذیری، انبساط خلق و افسردگی بروز می کنند.

 

ـ تزریق مواد مخدر موجب ایجاد بیماری های ایدز، هپاتیت B و C و ... می شود.

 

علائم مسمومیت پس از مصرف مواد مخدر 

 

ـ تنفس کم عمق

 

ـ مردمک های خیلی کوچک ( ته سنجاقی )

 

ـ پوست سرد

 

ـ تشنج و اغما

 

ـ مرگ

 

- در جلساتی که پس از ساعات ناهار تشکیل می شود، والدین می آموزند که اعتیادشان به مواد مخدر و الکل تاثیر مخربی بر فرزندانشان می گذارد.

 

- چگونگی کمک به کودکان تا از مواد مخدر و الکل به دور باشند ونشانه های اعتیاد را بشناسند.

 

قدم پنجم - آماده کردن برنامه کمک به کارمندان

 

- کارمندان نقش اساسی در حیات شرکت دارند.

 

- کمک کردن به کارمندان دارای مشکل، بسیار بهتر از اخراج شان است. 

 

- درمان کارمندان می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر محیط کار بگذارد.

 

- اکثر شرکت ها از برنامه کمک به کارمندان استفاده می کنند تا از:

 

- میزان تصادفات

 

- میزان غیبت از محل کار

 

و

 

- میزان مسئولیت پذیری را افزایش دهند.

 

قدم ششم - آغاز برنامه آزمایش اعتیاد

 

پیش از آغاز برنامه آزمایش باید سوالات زیر پرسیده شود:

 

- چه کسانی آزمایش خواهند داد.

 

- چه زمانی باید آزمایش دهند.

 

- پس از آزمایش چه خواهند کرد.

 

- پیش از آغاز کار؟

 

- پس از بروز حادثه؟

 

- آزمایش برای چیست؟ ( اعتیاد به مواد مخدر و الکل )

 

- اگر پاسخ آزمایش مثبت بود چه باید کرد؟

 

- چه کسی آزمایش را انجام خواهد داد؟

 

- آزمایش اعتیاد بر اساس قوانین ایالات متحده آمریکا انجام گرفته است.

 

موارد زیر از اجزای مهم سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل است: 

 

- ]  نام شرکت [ اکیدا منع کرده مصرف، خرید و فروش، تولید مواد مخدر تحت تاثیر نوشیدن الکل.

 

- کارمندانی که سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل را زیر پا بگذارند اخراج خواهند شد.  

 

- نقص سیاست پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل می تواند به دستگیری و محاکمه کارمند خاطی منجر شود.


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 2 شهريور 1398 ] [ 8:24 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب