افزایش نقش خانواده در برنامه¬ های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در مدارس

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





افزایش نقش خانواده در برنامه­ های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در مدارس

اهمیت والدین در پیشگیری از مصرف مواد مخدر انکارناپذیر است. سست شدن بنیان خانواده و خارج شدن آن از شکل سنتی، عامل مهمی در افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد غیرقانونی است. خانواده­های مدرن در مقایسه با خانواده­های سنتی فاقد شبکه خانوادگی گسترده و ارتباطات قوی هستند. مدارس و معلمان باید تشویق شوند که با اعضای خانواده متحد شده و تربیت، اخلاق و رشد اجتماعی مثبتی در دانش­آموزان ایجاد نمایند.

والدین علی­رغم میل خود، درگیری در فعالیت­های مدرسه را دشوار می­یابند. به دلیل محدودیت زمان والدین و همچنین وجود والدینی که طلاق گرفته­اند و یا جدا زندگی می­کنند، والدین زمان کمی با کودکانشان سپری می­کنند. آمارها نشان داده­اند که والدین امروزی مدت زمان بیشتری را در محیط کار سپری می­کنند. و این­ها عواملی هستند که به­کارگیری راهبردها و ایده­هایی را برای فرزندپروی مؤثر، ضروری می­سازند.

همچنین، مدارس و معلمان امروزی وظایف و مسئولیت­های بیشتری نسبت به گذشته دارند. بنابراین، مدارس نمی­توانند تمام بار مسئولیت مستحکم کردن خانواده­ها را بر عهده گرفته و مسئولیت­های تحصیلی و فوق برنامه خود را در اولویت بعدی قرار دهند. مدارس با اتخاذ رویکردهای پیشگیری مؤثر می­توانند به خانواده­ها کمک کنند که از مصرف مواد مخدر و تخلف پیش­گیری کنند. اما مدارس نیز مانند والدین به کمک نیاز دارند. بهترین راه حل برای مدارس و والدین این است که برای کار کردن در کنار یکدیگر سرمایه­گذاری کنند. مدارس می­توانند مکانی برای ملاقات خانواده­ها و عموم فراهم کنند تا زمینه­ای برای رشد و تعدیل راهبردهای یاری­رسانی به دانش­آموزان مهیا شود.

والدین می­توانند منبع مهمی برای سازمان­دهی و بسیج نیروهایی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر باشند. برای مثال، اگر­چه رابطه کودک با دوستان معتاد عامل خطر مهمی برای مصرف مواد است، اما مشخص شده است که تقبیح و عدم تأیید مصرف مواد یا دوستان معتاد توسط والدین عاملی است که نوجوانان را از مصرف مواد مخدر منع می­کند. تفکیک و سستی بنیان خانواده و روابط والد- فرزند ضعیف، در قلب علل مصرف مواد مخدر توسط نوجوانان قرار می­گیرند.

پژوهش­ها نشان می­دهند که چگونه خانواده­ها به پیشگیری کمک می­کنند. خانواده­های مستحکم همراه با روابط خوب و صمیمی، فرزندان را در برابر مصرف مواد مخدر حفاظت می­کنند. خانواده­هایی که در آن­ها والدین از اعمال و فعالیت­های فرزندانشان و افرادی که با آن­ها معاشرت می­کنند آگاه هستند، فرزندان عاری از مصرف مواد مخدر تربیت می­کنند. والدین زمانی به پیشگیری از مصرف مواد کمک می­کنند که خود با عدم مصرف سیگار، الکل یا مواد غیرقانونی الگوی خوبی برای فرزندان فراهم کنند. والدینی که به طور عملی عدم تأیید خود از مصرف مواد مخدر را نشان می­دهند، کمتر احتمال دارد که فرزندانی معتاد پرورش دهند.

اهمیت والدین در رشد کودک و نقش اساسی عوامل خانوادگی، در همه نظریه­های روان­شناسی رشد تأیید شده است. متغیرهای خانوادگی، پیش­بینی­کننده نیرومندی برای رفتارهای ضداجتماعی یا بزهکارانه هستند. برخی عقیده دارند که نفوذ والدین با افزایش سن کمتر می­شود. اما، پژوهش­های بزرگ مقیاس نشان داده­اند که نقش والدین و حمایت آن­ها مهمترین عامل حمایتی در پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان است. برای دختران، این عامل نیرومندتر است. هنجارهای همسالان و مصرف مواد مخدر توسط همسالان فوری­ترین دلیل برای آزمایش این مواد است. اما، تصمیم نوجوانان برای ارتباط با دوستان معتاد تحت تأثیر نگرش­های والدین درباره مصرف الکل و مواد مخدر قرار دارد. بنابراین، در برنامه­های پیشگیری مدارس، حضور والدین ضروری است


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 10 آبان 1398 ] [ 7:52 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب