ازدواج

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ازدواج

 

نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج آغاز می شود بنابراین ازدواج از آنجا که مراسم آغازین این نهاد مهم اجتماعی است اهمیت بنیادین دارد سنگ بنای نهاد خانواده در ازدواج گذاشته می شود، در انتخاب خانواده ای که در آن بدنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداشته ایم اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود. هرچند ازدواج همه امر خانواده نیست اما خشت اول و سنگ بنای آن است. بنابراین یکی از مهمترین مسائل در نهاد خانواده ازدواج و مسائل پیرامون آن است ازدواج یک نقطه عطف در زندگی انسان است و یکی از مهمترین تصمیمات طول زندگی فرد است. با ازدواج خانواده تشکیل می شود و نظام خویشاوندی شکل می گیرد و نسل بقاء می یابد. ازدواج موفق پایه و بنیادین عالی برای ایجاد خانواده ای شاد و مستحکم است و هیچ چیزی در جهان نمی تواند زندگی انسانها را شاداب تر و بهتر کند مگر افزایش ازدواجهای موفق حتی استحکام یک کشور با استحکام خانواده ها بستگی دارد. ازدواج در زمره پیچیده ترین روابط انسانی است. ازدواج برخوردی شگفت میان فرهنگ و طبیعت با قواعد اجتماعی و کشش جنسی است. ازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی خود برپا داشته اند. ازدواج دارای ابعاد اقتصادی اجتماعی فرهنگی و بین فردی است ساده ترین و اولین نمونه خانواده ایرانی در دوره پیش از اسلام در دوره ساسانیان پدیدار شد زناشویی پیش از هرچیز اهمیتی مذهبی داشت ازدواج که رسم و طریقه خدایی بود برای فرد ایرانی همانگونه که مقرب به اهورا مزدا تکلیف واجب شناخته می شد مقدس، لازم و واجب بود.

با پذیرش اسلام توسط ایرانیان سنت ها و آئین ازدواج نیز تحت تاثیر اسلام قرار گرفت اسلام بر امر ازدواج اهتمام بسیار دارد آیات قرآن و احادیث پیامبر دلیل روشنی بر این توجه و اهتمام است. قرآن می فرماید:

زنان بی شوهر و مردان مجرد از خودتان را و مومنان از غلامان خود را و کنیز استان را عقد و ازدواج ببندید. اگر          تهی ست باشند خداوند از فضل و کرم خویش بی نیاز گرداندشان که خداوند فراخی بخش و داناست (نور- 32)

پیامبر اسلام می فرماید:

P     ازدواج سنت من است

P     در اسلام هیچ بنایی نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست

P     ای جوانان بر شما باد ازدواج

 

 

 

            منبع: کتاب ازدواج

     آموزش پیش از ازدواج

اقتباس تالیف و تدوین: مهدی میرمحمد صادقی

 


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 29 تير 1391 ] [ 7:11 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب